Gewrichtsontsteking: deze voedingstips kunnen helpen

© istock

Een gewrichtsontsteking weegt zowel emotioneel als fysiek zwaar door. Je hebt minder kracht, bent constant moe en kan je minder goed bewegen. Een middel om gewrichtsontsteking aan te pakken, bestaat er nog niet. Middelen die de ontsteking afremmen bestaan er gelukkig wel. Wij zetten een aantal voedingstips op een rijtje die je gewrichten ten goede komen.

Wat gebeurt er in je lichaam bij een gewrichtsontsteking?

Bij reumatoïde artritis (RA) of een gewrichtsontsteking keert je afweersysteem zich tegen je eigen lichaam waardoor ontstekingscellen vrij spel krijgen. Ze kunnen zich gemakkelijk vermenigvuldigen en nestelen zich in of rond je gewrichten. De gevolgen zijn (nachtelijke) pijn, zwelling, bewegingsbeperking en (ochtend)stijfheid van je gewrichten.

Door voedingsmiddelen die het ontstekingsproces bevorderden te beperken, help je jouw lichaam weerstand te bieden tegen die vervelende ontstekingscellen. De volgende voedingsmiddelen zijn vijand van je gewrichten.

Omega 6-vetzuren

De basis van Omega 6 is linolzuur, wat door je lichaam onder meer wordt omgezet in arachidonzuur. Een teveel aan zuur veroorzaakt oxidatie in je lichaam waardoor je lichaam ‘roest’. Geaderd, rood vlees – herkenbaar aan de witte strepen die er doorheen lopen – is bijvoorbeeld een bommetje van Omega 6. Hetzelfde geldt voor boter. Probeer voortaan te bakken met olijf- of kokosolie.

Suikerhoudende voeding en dranken

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker hebben een hoge glycemische index wat wil zeggen dat ze de bloedsuikerspiegel doen pieken. Wat op zijn beurt gewrichtsontsteking in de hand werkt. Probeer zoetigheid en frisdrank dus te vermijden. Je gewrichten en de weegschaal zullen je dankbaar zijn.

Beperk melkverbruik

Veel mensen verdragen melk slecht omdat ze een lactasetekort, een enzym dat noodzakelijk is voor de melkvertering, hebben. Slechtst een klein deeltje van de mensen die lactose-intolerant zijn, is daarvan op de hoogte. Bij deze groep mensen lokt melk drinken ontstekingsreacties uit wat aanleiding kan geven tot gewrichtspijn.

Nultolerantie op vlak van melkproducten hoeft zeker niet aangezien calcium ook gunstig is  voor je botten en dus je gewrichten. Probeer je melkverbruik gewoon binnen de perken te houden en vul je calciumgehalte aan door middel van yoghurt, kaas, kraantjeswater, groenten en noten.

Beperk glutenverbruik

Net zoals veel mensen onbewust lactose-intolerant zijn, zijn er ook velen die geen gluten kunnen verdragen. Uit studies blijkt dat maar liefst 10% last heeft van een overgevoeligheid voor gluten, wat zich opnieuw kan uiten in gewrichtspijn.  Het afweersysteem reageert overgevoelig op gluten en lokt een ontsteking uit. Een glutenvrij dieet kan helpen. Dat wil zeggen; geen brood, pasta, pizza, gebak en koekjes meer. Gelukkig zijn er vandaag wel al veel glutenvrije alternatieven op de markt.

Hydrateren

Wat je wel onbeperkt mag drinken is water. Water maakt 75% uit van het gewrichtskraakbeen. Een goede hydratatie is dus van groot belang. Vind je het moeilijk om veel water te drinken? Geef je het dan een smaakje met het sap van citroen. Wie graag af en toe een warm drankje nuttigt, kiest bij voorkeur voor groene thee die rijk is aan antioxidanten, wat goed is voor het zure-base evenwicht in je lichaam.