Gezond eten met seizoen gerechten!

gezond-eten-met-seizoen-gerechten.jpg

Wie zei er ook alweer dat afvallen en lekker eten niet samen gaat? Zeker wel! Ieder seizoen is rijk aan typische gerechten die er niet alleen voor zorgen dat we getrakteerd worden op een compleet verschillend smaakpalet, bovendien worden ze ook nog eens bereid met andere ingrediënten wat de diversiteit in onze voedingsgewoontes alleen maar ten goede komt.

Voordelen

Soms weten we niet meer wat seizoensgroenten – en fruit zijn, omdat het assortiment bijna het hele jaar onveranderd blijft. Toch zijn er heel wat voordelen als je kiest voor binnenlandse seizoensingrediënten.

1. Variatie

Het is belangrijk dat je dagelijks je portie vitamines binnen krijgt. Het is daarom aan te raden om elke dag 300 gram groenten te eten. Niet elke groente heeft dezelfde voedingswaarden, daarom is variatie essentieel.

2. Versheid

Als je inlandse groenten koopt dan zijn deze heel vers en bevatten ze hogere voedingswaarden.

3. Goedkoper

Doordat seizoensgroenten van eigen bodem komen zijn ze goedkoper omdat er minder transport is.

4. Milieuvriendelijk

Seizoensgroenten worden ecologisch geteeld, wat tevens heel goed is voor je gezondheid.

Je kan deze groenten herkennen aan hun Flandria-label.

Heerlijke seizoensgroenten

Zomerse groenten

  1. Spinazie
  2. Aubergine
  3. Tomaten
  4. Bonen/ ertwten
  5. Komkommer
  6. Bloemkool/ Broccoli
  7. Courgette
  8. Paprika
  9. Venkel

Herfstgroenten

  1. Bloemkool/ Broccoli
  2. Prei
  3. Witte kool
  4. Spruiten

Winterse groenten

  1. Aardpeer
  2. Koolraap
  3. Pastinaak
  4. Pompoen
  5. Prei
  6. Witte kool
  7. Witloof
  8. Spruiten

Lentegroenten

  1. Asperges
  2. Spinazie
  3. Witloof
  4. Radijs

Natuurlijk heb je ook groenten die het hele jaar door verkrijgbaar zijn zoals aardappelen, wortels, champignons en sojascheuten.

Koning in de keuken, het hele jaar door!

Wanneer je over een beetje vrije tijd beschikt en je graag bezig bent met het bereiden van gerechten kan je er voor kiezen om zelf een leuk kookboek te maken. Verdeel dit kookboek in vier verschillende delen, voor ieder seizoen één. Zorg er voor dat je er zo'n 30 recepten per seizoen in kan stoppen (minimaal) waardoor je in principe iedere dag een ander gerechtje kan maken. Let op, hou bij het opmaken van je receptenboek uiteraard rekening met typisch seizoensgebonden ingrediënten. Je zal merken dat je op deze manier iedere dag opnieuw zin zal hebben om te koken en dat terwijl er niet moet worden ingeboet op vlak van gezondheid en smaak. Het mag in ieder geval duidelijk zijn, echt gezond en tevens ook smaakvol eten begint met het uitkiezen van de lekkerste seizoensgerechten!