Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Alexandre Hauben van Niets.
Wat is Niets?
‘Niets is een Brussels bedrijf dat bekroonde alcoholvrije spirits maakt. Ik startte Niets tweeënhalf jaar geleden, net voor COVID-19 uitbrak. Botaniets 0,0% Gin was onze eerste gedistilleerde alcoholvrije spirit. Het is ook ons bekendste product. De naam is een combinatie van bota, dat staat voor Botanique, en Niets, de naam van mijn overovergrootvader, Georges Niets, die plantkunde en distillatietechnieken bestudeerde in de 19de eeuw.’
Hoe is de onderneming begonnen?
‘Ik ben amateursporter. Ik doe aan trail running en loop zeer lange afstanden. Daarom probeer ik mijn alcoholgebruik te beperken. Ik probeerde al veel alcoholvrije bieren en wijn, maar bleef altijd op mijn honger zitten. Ik hou van een challenge, daarom nam ik het initiatief om de eerste 100% gedistilleerde alcoholvrije spirit te ontwikkelen, iets wat eigenlijk een contradictie is in de spiriti-markt. 90% van de alcoholvrije ‘spirits’ op de markt zijn namelijk gewoon geïnfuseerd water.’
Waarom is je product gezond?
‘Onze producten zijn 100% natuurlijk, en dankzij het distillatieproces is de zuiverheid ook nog eens gegarandeerd. Bovendien zijn we het enige merk op de markt met een garantie van twee jaar houdbaarheid. De alcoholproducent richt zich tot degenen die alcohol drinken. Niets is er voor iedereen. Voor al diegenen die geen alcohol willen, kunnen of mogen drinken, bieden wij de oplossing. En Niets is bovendien even gemakkelijk te serveren.’
Wat waren hoogte- en dieptepunten?
‘Om een bedrijf te lanceren net voor de pandemie, heb je toch wel wat backbone nodig. Hoewel ik dat natuurlijk niet wist voordat ik Niets oprichtte. Niettemin hebben we, meer dan twee jaar later, meerdere jobs gecreëerd en worden we ondertussen verkocht in vijf landen. Ons team is supergemotiveerd en de leden verrassen steeds met hun ideeën. Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van ene reclamecampagne geïnspireerd door moderne helden die ervoor kiezen niet te drinken.’
‘Tijdens COVID-19 gaven we onze klanten onder andere de mogelijkheid om een jaar later hun rekening te betalen. Daardoor konden we op zeer korte tijd een relatie opbouwen met de beste distributeurs van het land. Onze klanten zijn echte partners.’
Zijn er dingen die je anders zouden doen?
‘Ik zou tijdens de opstartfase onmiddellijk beginnen aanwerven, voornamelijk juniors. Vandaag bestaat het team hoofdzakelijk uit profielen met een sterk kaliber, zoals ex-Moët Hennessy mensen. Ik denk dat we nog sneller en verder zouden zijn gegaan als ik vanaf het begin die keuze had gemaakt.’
Wat wil je zeker nog bereiken?
‘Niets wil de Europese marktleider worden op vlak van alcoholvrije dranken. Er is een leider in Australië en een andere in Engeland. We hebben de route en de mijlpalen uitgestippeld om daar te komen, en intussen worden we gesteund door investeerders.’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘We gaan ons team dit jaar verdubbelen, en we beginnen ook te exporteren naar landen die een aanzienlijke alcoholbeperking hebben. Dat is een markt die we twee jaar lang hebben bestudeerd en nu zijn we er klaar voor.’
‘Luister altijd naar de goede raad die je krijgt, maar wijk nooit te ver af van je originele visie’
Alexandre Hauben
Naar welke andere persoon of ondernemer kijk je op?
‘Ik kijk vooral op naar vrouwen die het lef hebben om een bedrijf op te starten of een CEO-functie hebben bij kmo’s. Emna Everard (Kazidomi), Ilham Kadri (Solvay), Sophie Vandebroek (Tech). Ik heb inspiratie gevonden in elke sector en heb het gevoel dat ik het bedrijf kan helpen evolueren met goede handelspraktijken en een goed bestuur.’
Stel dat je onderneming niet was gelukt, wat had je dan gedaan?
‘Na mijn studies zei ik tegen mezelf dat ik architect wilde worden, maar ik had economie en financiën gestudeerd. Vandaag ben ik een beetje een architect van een bedrijf, en zorg ik ervoor dat ik duurzaam bouw. De circulaire economie is een sector/concept waarin ik bijzonder geïnteresseerd ben.’
Wat is je gouden tip voor andere ondernemers?
‘Luister altijd naar de goede raad die je krijgt, maar wijk nooit te ver af van je originele visie. Kijk steeds vooruit en wees voorbereid op de tweede, derde of volgende stap. Wees consequent. Jij bent de enige die je project in de hand heeft.’