Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Ellen Crabbe is founder van Zirtui.
Wat is Zirtui?
‘Zirtui is een brand die focust op longevity of langer gezond leven. Ons eerste product Zirtui THE blend is zoals het woord zelf zegt een blend of mix van ingrediënten waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze ons helpen om langer gezond te leven. Al te vaak worden bepaalde ziektebeelden die verbonden zijn met ouder worden als normaal beschouwd en zaken die we nu eenmaal moeten aanvaarden. Maar dat is een fout beeld. Ouder worden hoeft niet per se gepaard te gaan met een verhoogde kans op ziek worden. Het is aangetoond dat we naast een chronologische leeftijd (de leeftijd op ons paspoort) ook een biologische leeftijd hebben. Dat is de effectieve leeftijd van ons lichaam. Door de juiste stappen te nemen kunnen we die biologische leeftijd verlagen, en zo onze healthspan of de periode waarin we gezond zijn verlengen. Zirtui wil enerzijds die boodschap helpen uitdragen maar ook de tools aanbieden om onze biologische leeftijd te ondersteunen.’
‘Al te vaak worden bepaalde ziektebeelden die verbonden zijn met ouder worden als normaal beschouwd en zaken die we nu eenmaal moeten aanvaarden’
Hoe is de onderneming begonnen?
‘Ik ben van opleiding biotechnoloog en heb mijn doctoraat in het veld van de moleculaire biologie en kankeronderzoek. Ik heb dus altijd al een interesse gehad in wetenschappelijk onderzoek. Gaandeweg ben ik me gaan verdiepen in het longevity veld, dat meer en meer in opmars is. Die interesse is in een stroomversnelling geraakt na het verlies van enkele familieleden, waarbij ik op zoek ging naar antwoorden op mijn vele vragen. Ik heb zeker niet alle antwoorden gevonden, maar uit die zoektocht is wel Zirtui ontstaan. Ook vond ik op de markt niet het product waar ik zelf nood aan had: een eenvoudig in te nemen product met dé kerningrediënten en geen tientallen pillen om de juiste dosis te hebben.’
Waarom is je product gezond?
‘Zirtui THE blend bevat zoals gezegd dus een mix van ingrediënten waarvan hun werking wetenschappelijk onderbouwd zijn. Zo bevat het een hoge dosis vitamine D. Meer dan 70% van de mensen heeft een vitamine D tekort. Niet zo erg denkt men dan vaak: gewoon even in de zon gaan zitten en het is opgelost. Maar wat men niet weet is dat vitamine D een sleutelrol speelt in tal van processen in ons lichaam en dat die tekorten op lange termijn een nefast effect hebben op onze gezondheid. Zo is een vitamine D tekort recent gelinkt aan een verhoogde kans tot het ontwikkelen van dementie op latere leeftijd.’
‘Verder bevat THE blend zoveel mogelijk plantaardige componenten van biologisch gecertificeerde oorsprong. Door te kiezen voor plantaardige extracten in plaats van geïsoleerde componenten kun je een veel rijker scala aan actieve ingrediënten bieden. Zo bevat Zirtui THE blend ook broccolispruiten. Die zitten boordevol gezonde molecules die je niet zo maar één voor één apart kunt gaan innemen of gaan doseren. Dat maakt wel dat Zirtui bijzonder ‘groen’ smaakt, maar ik weiger om de smaak van de natuur te verdoezelen.’
Wat waren hoogte- en dieptepunten?
‘Het is een rollercoaster en ik vermoed dat het zo nog even zal blijven. Hoogtepunten zijn er telkens opnieuw als iemand interesse toont, als er een bestelling volgt, als iemand me zegt dat ze zich beter voelen na het innemen van Zirtui. Iemand die Zirtui al een tijdje neemt, vertelde me laatst dat ze echt het verschil voelt. Dat gaf een boost, want dat is deels ook de boodschap die ik uitdraag: met consistentie kom je er. Een quick win bestaat niet. Dieptepunten waren onder andere het proberen navigeren tussen een wirwar aan wetgevingen in België en het gevoel dat de Belgische overheid ondernemers soms liever kwijt is dan rijk. Op een bepaald moment kreeg ik het advies van iemand van de overheid om uit te wijken naar het buitenland omdat het daar ‘makkelijker’ is. Dat vond ik jammer. Ik ben trots op mijn land en wil het merk ‘Belgisch’ uitdragen.’
Zijn er dingen die je anders zou doen?
‘Wellicht zou ik me iets beter hebben laten adviseren van bij het begin. Aan de andere kant, misschien is het soms beter om niet alle struikelblokken van bij het begin te weten, anders begin je er niet aan.’
Wat wil je zeker nog bereiken?
‘Zirtui is een jonge brand, ik hoop van verder aan de weg te timmeren en uit te breiden, zowel internationaal als met ons productgamma. Zonder mijn kernwaarden daarbij uit het oog te verliezen: focus op gezondheid en longevity en ondersteund door wetenschappelijke data.’
‘Ik hoop dat mijn team verder uitgebreid wordt, want samen sta je sterker’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘In de nabije toekomst wil ik Zirtui verder op de Benelux kaart zetten en naast verkoop via onze webshop ook partners vinden die als ambassadeurs willen optreden. Daarnaast werk ik aan enkele nieuwe producten en wil ik meewerken aan de ontwikkeling van een eigen test om biologische leeftijd te meten. Ik hoop ook dat mijn team verder uitgebreid wordt, want samen sta je sterker.’
Naar welke andere persoon of ondernemer kijk je op?
‘Ik kijk op naar iedereen die vanuit een overtuiging en visie een product of dienst lanceert, en daarbij soms zijn of haar tijd vér vooruit is. Dat maakt het vaak moeilijk om je verhaal aan de man te brengen in het begin. Kijk bijvoorbeeld naar bedrijven zoals Alpro en Lima Food, die al heel lang inzetten op producten van plantaardige oorsprong. Ondertussen is het besef er dat als we willen gaan voor duurzaamheid en gezondheid, we moeten overschakelen naar een voornamelijk plantaardig dieet. Dergelijke bedrijven trekken al aan die kar vooraleer het hip was om plantaardig te eten. Recent vind ik de beslissing van Patagonia oprichter Yvon Chouinard om zijn bedrijf grotendeels weg te schenken aan fondsen die zich inzetten tegen klimaatverandering bijzonder bewonderenswaardig.’
Had je een plan B?
‘Naast Zirtui ben ik ook nog werkzaam in de octrooiwereld, waar ik uitvinders en bedrijven help bij de bescherming van hun uitvindingen. De jaren van puur wetenschappelijk onderzoek liggen achter mij, maar ik zal me wel altijd ergens bewegen in een wereld waar die wetenschappelijke inzichten gekoppeld worden aan de ontwikkeling van producten.’
Wat is je gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?
‘Laat je bijstaan door goede raadgevers maar vertrouw verder toch ook vooral op jezelf en je kunnen. Indien je echt gelooft in iets, maak dan geen compromissen en werk hard om het waar te maken.’