Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Hadi Kamouh van huidverzorgingsmerk Clyde For Men.
Wat is Clyde For Men?
‘Clyde For Men is het eerste Belgische merk met huidverzorgingsproducten voor mannen dat ook nog eens biologisch gecertificeerd is. Het merk biedt een effectieve en natuurlijke huidverzorging en alle producten zijn veganistisch, hypoallergeen, geschikt voor de gevoelige huid en parfumvrij.’
Waarom/hoe ben je begonnen met het merk?
‘Ik ben al 25 jaar gepassioneerd door schoonheidsproducten. Deze ervaring en expertise heb ik opgedaan door te werken voor grote internationale cosmeticagroepen. Op de Belgische markt was er geen aanbod van gezonde huidverzorgingsproducten voor mannen. Daarom heb ik een natuurlijke productlijn ontwikkeld met respect voor de huid, maar ook voor het milieu.
Ik heb me omringd door deskundigen op het gebied van biologische cosmetica om ultralichte, aangename en doeltreffende texturen samengesteld met ingrediënten van natuurlijke oorsprong te ontwerpen.’
Waarom is Clyde For Men een ‘gezond’ merk?
‘Onze samenstellingen zijn schoon, vrij van schadelijke ingrediënten, hypoallergeen en geschikt voor de meest gevoelige huid. Het volgende zal je nooit terugvinden in onze producten: siliconen, parabenen, fenoxyethanol, sulfaten, PEG, alcohol, oplosmiddelen. Alle producten zijn gecertificeerd door Ecocert Cosmos Organic en alle formules bevatten 99% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.’
Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Mijn ‘hoogtepunten’ waren alle fasen van de ontwikkeling van de formules met het Belgische laboratorium en de trots om tegelijkertijd gezonde en doeltreffende producten te hebben. Ook Yuka’s scores (tussen 93 en 100/100) zorgden voor een grote tevredenheid. Mijn ‘dieptepunten’ waren de wachttijden en de aanvoertijden voor grondstoffen en voor alle verpakkingen (pompen, kisten, …). Het was geen gemakkelijke periode op vlak van productie en logistiek, maar mijn geduld werd uiteindelijk beloond.’
Is er iets wat je nu anders zou doen?
‘Neen, ik zou alles op dezelfde manier doen. De frustraties waren externe elementen die buiten mijn eigen bereik lagen. Natuurlijk had ik liever gelanceerd in een groeiende economische context, maar daar kies je niet voor.’
Wat wil je nog bereiken?
‘We komen binnenkort met nieuwe producten. Een gloednieuwe collectie die zich richt op scheerverzorging, gezichts- en lichaamsreiniging en ook haarverzorging.’
Welke andere ondernemer bewonder je?
‘Caroline Rigo, de oprichtster van de cosmeticamerken Cent Pur Cent, i.am.klean, Café Beauté en Blush. Haar waarden en visie hebben mij regelmatig geïnspireerd. Ze is een gepassioneerde ondernemer die zorg draagt voor haar teams, haar klanten en haar zakenpartners. Haar persoonlijke waarden vormen de basis van haar zakelijke waarden en die maken van haar een charismatische en genereuze leidersfiguur.’
Had je een plan B?
‘Ja, je moet altijd een plan B hebben. Naast oprichter van het merk Clyde For Men ben ik ook zelfstandig consultant en interim manager. Met mijn ervaring in grote internationale ondernemingen, ondersteun ik start-ups en scale-ups in hun ontwikkeling en groei.’
Heb je gouden raad voor anderen die willen ondernemen?
‘Ja, durf ervoor te gaan, neem risico’s, doe waar je van houdt en waar je gepassioneerd over bent. Zoek geen excuses om het niet te doen. Ga ervoor. Luister naar je eigen stem vanbinnen en niet naar wat anderen je vertellen. Leef je dromen in plaats van je leven te dromen.’