It looks like JavaScript is disabled. Please enable it in order for this website to work properly.

GEZOND ONDERNEMEN Julie van Breedam en Laura Boone van PŌW: ‘Elke ondernemer heeft af en toe slapeloze nachten, dat is oké’

Lisa Piotti
10 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Julie van Breedam en Laura Boone van PŌW.

1. Wat is PŌW?

‘Onze poedermixen zijn de ideale aanvulling voor een gezonde, energieke en bewuste levensstijl. Te gebruiken als sapje of smoothie, passen ze perfect in jouw levensstijl, niet andersom. Het zijn zowel gezonde tussendoortjes als boosters voor je welzijn. Een gezonde levensstijl begint uiteraard bij jezelf. Wij maken het met PŌW gewoon net dat ietsje eenvoudiger.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘We leerden elkaar kennen als personal trainer en sporter in een PT studio. Allebei waren we erg gesteld op waarden zoals ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’, dus het klikte meteen. Tijdens de sportsessies werd er heel veel gepraat over voeding, gezondheid en wat dat concreet betekende voor ons. Zo zijn we heel wat producten kritischer gaan bekijken en beginnen testen. We waren echt verbaasd over de misleidende reclame die is toegestaan. Zoveel producten beweren goed te zijn voor je lichaam en gezondheid, maar zitten eigenlijk vol bewaarmiddelen, zoetmiddelen en andere onnodige toevoegingen.’

‘We stelden ons dan ook de vraag of deze gezondheidsproducten wel écht zo gezond zijn, als je weet dat al die toevoegingen een negatief effect hebben op je maag en darmstelsel. Zo veroorzaken zoetmiddelen een opgeblazen gevoel en winderigheid. Maar zoet verkoopt goed en het is lekker, dus dat maakt het oké? Het is een goede verkooptruck natuurlijk, want zo houden ze de suikerverslaving bij consumenten in stand. Daar wilden wij dus echt een verschil in maken. We willen mensen bewust maken van hun voedingspatroon.’

‘Het kon beter volgens ons, en daarom wilden we iets ontwikkelen dat oprecht gezond én volwaardig zou zijn. Om je goed te voelen is het noodzakelijk dat je lichaam elke dag de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Het is perfect mogelijk om alles wat je nodig hebt uit je voeding te halen, maar dan moet je wel kiezen voor volwaardige ingrediënten en voldoende variatie. We weten zelf dat dit vaak moeilijk is en dat de drukte van elke dag ervoor zorgt dat we sneller grijpen naar gemakkelijke, vaak minder gezonde oplossingen. Daarom gingen we op zoek naar een geschikte aanvulling die het volhouden van een gezonde levensstijl net dat ietsje makkelijker maakt.’

‘In onze zoektocht naar de juiste samenstelling werkten we samen met Proef!, een productontwikkelaar gespecialiseerd in voeding. We hadden een duidelijke visie over de verhouding van macro- en micronutriënten en over welke essentiële eigenschappen de basis moesten vormen van PŌW. Proef! heeft daar hun expertise op losgelaten en zo werd PŌW een feit. We zijn gelanceerd met twee eiwitrijke blends, rijk aan groenten en fruit en met extra vezels. Ondertussen hebben we ook al een nieuw product gelanceerd: Ginger Morning Shot. Ook dit hebben we volledig zelf ontwikkeld. Het past volledig binnen onze visie op gezondheid: pure en eerlijke ingrediënten, perfect in balans en zonder toegevoegde suikers, zoetstoffen of bewaarmiddelen.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘We bieden enkel datgene aan wat je lichaam en geest nodig hebben om perfect in balans te zijn. Niets meer en niets minder. Het gezond element is een van de kernwaarden van PŌW. Dit vertaalt zich in het gebruik van uitsluitend volwaardige en natuurlijke ingrediënten. Zo voegen we bewust geen suikers toe, en al zeker geen zoetstoffen. Ook bewaarmiddelen, kleurstoffen of andere onnatuurlijke ingrediënten zul je niet aantreffen in onze producten. Daarom kiezen we ook gericht voor gevriesdroogde poeders, hoewel hier een belangrijke meerkost aan vasthangt. Dankzij het vriesdrogen kunnen we garanderen dat de ingrediënten hun voedingsstoffen maximaal behouden zonder dat we ze verder moeten bewerken of bewaarmiddelen moeten toevoegen. Het is dan wel een poeder, toch bevatten deze vaak meer nutriënten dan de verse groenten en fruit die je bij ons in de winkel aantreft.’

‘Naast de kwaliteit van de ingrediënten zelf, staat gezondheid ook voorop in het kader van de samenstelling. We kijken hierbij naar de juiste verhoudingen zodat de voedingstoffen optimaal door het lichaam kunnen worden opgenomen en verwerkt. Maar ook de typische tekorten in een traditioneel eetpatroon nemen we mee in de productontwikkeling.’

‘We hebben bij de blends heel bewust gekozen om te werken met voldoende vezels, groenten en fruit. Want laat ons eerlijk zijn; hoeveel procent van de Belgen komt dagelijks aan hun portie fruit, groenten en vezels? Het Ginger Shot wilden we bewust zo eenvoudig mogelijk houden. Maar toch is het een bom aan vitaminen en mineralen. Het Ginger Shot is ideaal om je mentale gezondheid te boosten, het versterkt je weerstand en trekt je metabolisme op gang. Dit alles zonder suiker, appelsap of bewaarmiddelen. Al zeggen we het zelf, het is een geweldige én natuurlijke oplossing voor iedereen die een dipje ervaart of extra energie zoekt. Ook zwangere vrouwen hebben er baat bij aangezien het een natuurlijke remedie is voor misselijkheid.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Sinds we met PŌW zijn gestart hebben we al heel wat hoogtes en laagtes meegemaakt. Het was absoluut een uitdagende rollercoaster. Als hoogtepunt denken we meteen aan het moment dat we ons eerste afgewerkt product in handen hadden. Een absoluut waanzinnig moment. De eerste online verkopen, het ontvangen van positieve reviews, een nieuw offline verkooppunt, horen hoe mensen het verschil ervaren sinds ze PŌW gebruiken, … Het zijn stuk voor stuk hoogtepunten die ervoor zorgen dat we blijven gaan.’

‘Als start-up ben je zo gericht op elke volgende stap, dat je soms vergeet welke weg je al hebt afgelegd. In oktober vierden we onze eerste verjaardag. Dat gaf ons echt een moment om even terug te blikken en toch wel met enige trots te kijken naar het ongelooflijk avontuur dat we tot nog toe beleefd hebben.’

‘Er zijn natuurlijk ook heel wat mindere momenten geweest. Zo realiseerden we ons hoe complex het is om een nieuw voedingsproduct te ontwikkelen. Het is moeilijk om in te schatten hoe lang dit proces in feite duurt. Nog voor PŌW echt lanceerde, hebben we een aantal keren gedacht: ‘Waar zijn we aan begonnen?’. Soms voelt het alsof je na elke stap vooruit weer twee stappen achteruit moet. Elke ondernemer heeft af en toe wel last van slapeloze nachten. Dat is oké, zo voel je dat je aan het ondernemen bent en uiteindelijk vind je altijd wel een oplossing.’

‘Toch hebben we in ons parcours al een aantal ongelukkige beslissingen genomen die ons geld, tijd of veel energie gekost hebben. Maar achteraf is het natuurlijk leerzaam om te zien wat je anders had moeten doen.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

Laura: ‘Sneller beslissingen maken en niet alles eindeloos overdenken. Ik ben nogal perfectionistisch, wat niet altijd een sterkte is voor een start-up. Je kan alles eindeloos plannen en uittekenen, maar in realiteit loopt het toch anders en ben je – in het beste geval – heel wat tijd verloren. Minder denken én meer doen, dat zou mijn advies zijn.’

Julie : ‘Durven en doen! De start van PŌW hadden we – achteraf bekeken – anders moeten aanpakken. We hadden sneller gebruik moeten maken van alle hulpmiddelen binnen handbereik in plaats van alles zelf te willen uitzoeken. Ik ben op zich iemand die snel dingen in gang zet, maar door mijn full-time job naast PŌW heb ik soms te weinig tijd of energie over om me hier volop op te focussen. Dat is ook meteen mijn intentie voor het nieuwe jaar: meer focus, gerichter werken en inzetten op communicatie en sales.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘We willen heel graag ons gamma uitbreiden, en er zitten al wat ideeën in de conceptfase. Daarnaast hopen we een sterk netwerk uit te bouwen van offline verkooppunten die helemaal mee zijn met onze visie op gezondheid. Tenslotte hebben we internationale ambities die we hopen waar te maken. Onze droom is dat PŌW niet gewoon een bedrijf is, maar echt een community wordt, een manier van leven. Zo zouden we binnen PŌW ook heel graag bootcamps geven, gekoppeld aan voedingssessies en retreats.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Er is niet zozeer één ondernemer waar we echt naar opkijken. We hebben in dit avontuur vooral geleerd dat iedereen zijn eigen challenges heeft en dat elk verhaal uniek is. Er zijn zeker een aantal mensen of merken die we als een bron van inspiratie zien voor ons traject. Als we dicht bij huis kijken, denken we bijvoorbeeld aan Jimmy Cowe van Crimibox, Michiel en Anneleen van Kriket en Anke en Isabel van
Cîme.’

8. Had je een plan B?

‘Niet echt. Voor ons is en blijft het ‘erop of eronder’. Het was niet zo dat we persé wilden ondernemen. Wel hadden we een duidelijke visie die we wilden waarmaken. Sinds we het concept van PŌW voor het eerst tegen elkaar hebben uitgesproken, zijn er natuurlijk wel al heel wat aanpassingen gebeurd. Maar ons hoofddoel en de richting die we uit willen is daarbij wel ongewijzigd gebleven.’

Door Lisa Piotti

These articles may also interest you ...

Lees Meer ...

Logo Gezond

Most shared

These articles may also interest you ...