Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Julie Vets van GoFluo.
Wat is Gofluo?
‘Gofluo maakt reflecterende kleren en accessoires om je op een stijlvolle manier zichtbaar te maken onderweg, of dat nu naar school is, naar je werk of tijdens het sporten.’
Hoe is de onderneming begonnen?
‘Ik werkte als ontwerper voor het Belgische label CKS toen ik het idee kreeg. Ik was zwanger van mijn tweede kindje en wou graag de sprong wagen naar het ondernemerschap. Ik zocht naar een concept dat een toegevoegde waarde was voor de maatschappij, omdat ik de overload aan kleding en produceren beu was. Toen zag ik in het straatbeeld meer en meer lelijke gele hesjes verschijnen, want ik stond elke ochtend in de file aan een school. Ik bedacht hoe ik zelf binnenkort mijn kinderen naar school zou brengen en kon me niet voorstellen dat ik mezelf of mijn kinderen zo een saai fluohesje zou aandoen. Bovendien haat ik als fashionista velcro en hadden de hesjes toen enkel nog velcro. Ik snapte niet waarom niemand ooit de moeite had gedaan om van een hesje een echt hip kledingstuk te maken. Ik zag hier een opportuniteit om een aantrekkelijk kledingstuk te maken van een fluohesje en zo is de Gofluo bodyglower ontstaan.’
Waarom is je product gezond?
‘Met een bodyglower kun je altijd veilig buiten sporten. Ook als het donker is. Zo motiveren we mensen om meer te wandelen, fietsen, de hond uit te laten, te rolschaatsen … En om zich te voet of met de fiets naar het werk te verplaatsen.’
Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Mensen die ons laten weten dat hun Gofluo-item hun leven heeft gered, dat is echt next level. Verder vind ik succes boeken op nieuwe markten erg spannend en houd ik ervan om mensen in de lokale taal enthousiast bezig te horen over onze producten: c’est chouette, wunderschön …’
‘Dieptepunten zijn de struggles die je als starter en snelle groeier door moet. Een innovatief product op de markt brengen is niet makkelijk. In het begin bracht dit veel trekken en sleuren met zich mee, maar nu geeft dat eens zo veel voldoening om te zien hoe enthousiast de mensen worden van onze producten.’
Zijn er dingen die je anders zou doen?
‘In het begin probeerde ik vaak kosten te sparen of stelde ik investeringen uit, terwijl achteraf vaak bleek dat het veel tijd en geld kost om later over te schakelen. Ik zou zeggen: kijk meteen verder in de toekomst en durf groter te denken, dat loont op termijn.’
Wat wil je nog bereiken?
‘Wij willen nog erg groeien om zo het ultieme urban reflective wear merk te worden in verschillende markten. We hebben net een activewear collectie gelanceerd, die ik nog verder wil uitbreiden. Ook andere producten aan ons gamma toevoegen, zo hebben we onlangs fietstassen en hondenhesjes gelanceerd.’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘We werken momenteel aan onze Internationale groei en het team is dit jaar van drie naar zeven mensen gegroeid. We bouwen aan een sterk merk zowel via onze webshop, marktplaatsen als B2B; we focussen momenteel ook om ons dealer een netwerk uit te breiden, fietsenwinkels, sportwinkels, concept stores …’
‘Ik luister graag naar podcasts om bij te leren van andere ondernemers.’
Julie Vets
Naar welke andere persoon of ondernemer kijk je op?
‘Beyonce (lacht), topdansers, choreografen en atleten die dingen kunnen die ik nooit zal kunnen, mensen achter sterke merken. Verder luister ik graag podcast met verhalen van andere ondernemers om uit te leren.’
Stel dat je onderneming niet was gelukt, wat had je dan gedaan?
‘Als kind wou ik interieur vormgever worden. Ik hou van mooie meubels, meubels met een verhaal, rijke stoffen, kleur paletten samenstellen. Een andere droom was een bruidslabel, verder van fluo hesjes kan niet .’ (lacht)
Wat is je gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?
‘Beginnen en bijsturen met de feedback die je van je klanten krijgt, niet wachten tot alles perfect is.’