Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Luka Bresseel van OKONO: ‘Iedereen heeft er baat bij om minder suiker te consumeren’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Luka Bresseel van OKONO.

1. Wat is OKONO?

‘OKONO is een Belgisch voedingsmerk met een aanbod van producten dat bestaat uit chocolade,
granola, keto bars, bakmixen en nog meer. Alle producten zijn keto-vriendelijk, wat betekent dat ze geen impact hebben op je bloedsuikerspiegel. Daarnaast zijn ze ook vegan, glutenvrij, lactosevrij en sojavrij. Bij OKONO draait het om smaak en kwaliteit. We willen klein genot mogelijk maken binnen verschillende levensstijlen.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Tijdens de lockdown in 2021 kwam ik samen met mijn vader tot de vaststelling dat er een groot
gebrek is aan producten die clean keto zijn, en ook echt lekker. Zelfs het aanbod op Europese bodem bleek zeer beperkt. Tot onze grote verbazing constateerden we dat veel zogenaamde keto producten
ingrediënten bevatten die zeker niet gebruikt mogen worden. Aangezien we als consument zelf altijd
op zoek zijn naar lekkere nieuwe alternatieven – of die in onze keuken zelf maken -, wilden we zelf iets kant-en-klaar, maar ook correct en betrouwbaar aanbieden. Na een jaar testen en proeven lanceerden we in december 2021 onze eerste producten: chocolade en granola. OKONO komt van het Japanse woord ‘okonau’, wat staat voor ‘presteren’. We willen gezonde producten aanbieden die hier lokaal met liefde zijn gemaakt maar die ook echt goed zijn voor je lichaam.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Al onze producten zijn uitermate laag in suikers. We willen afstappen van onnodige toegevoegde
suikers die je bloedsuikerspiegel ontregelen en instaan voor dipjes doorheen de dag. Als je weet dat
de gemiddelde Belg dagelijks dubbel zoveel suiker eet dan aanbevolen door het WHO, dan weet je dat er iets mis is. Tegenwoordig kun je in de supermarkt geen natuurlijke producten meer vinden zonder
onnodige toevoegingen en ellenlange ingrediëntenlijsten. We focussen ons op mensen die hun
suikerinname willen verminderen wegens diabetes of een keto-levensstijl, maar uiteindelijk heeft
iedereen er baat bij om minder suiker te consumeren.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Er waren veel hoogtepunten: onze eerste lancering, een aantal positieve persartikels, de eerste
terugkerende klant, mijn deelname aan KBC Start-It, de top mentor die me nu begeleidt en een
superfijne business partner waarmee ik elke dag kan ondernemen. Ik leer elke dag bij en ik haal veel voldoening uit de impact die OKONO heeft of anderen hun leven en gezondheid. We krijgen heel veel positieve reacties van klanten die blij zijn met onze producten. Er kruipt veel energie in productontwikkeling, maar het is fijn als je merk dat dat loont.’

‘Eerlijk gezegd vergeet ik dieptemunten meestal snel. Ik zie ze als harde leerlessen en probeer er iets positiefs uit te halen. Productieprocessen zijn lang, en in elk onderdeel van de schakel kan iets mis gaan. Ondernemen in België is ook niet altijd even gemakkelijk door de strengen regelgeving.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Ik ben eigenlijk tevreden met hoe alles is gelopen. Ons motto is dan ook: ‘droom groot, begin klein,
schaal snel’. We hebben grote dromen, maar je moet je weg stap voor stap bewandelen. Soms wandel je, andere keren ben je aan het lopen. Je zet een stapje terug of slaat een andere weg in richting jouw doel. Het is belangrijk om van elke stap te genieten.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘We willen dat OKONO een wereldwijd begrip wordt binnen de keto markt. Ben je op zoek naar kwalitatieve producten met gezonde ingrediënten, dan moet OKONO spontaan opkomen in je hoofd. Ik wil ook iets betekenen voor de suikerverslaafde maatschappij waarin we leven, en de gevolgen daarvan. We moeten af van dat slapende virus en een gezondere maatschappij creëren. De ultieme droom zou dan ook zijn dat we iedereen minder suiker kunnen laten eten.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk op naar mijn vader. Hij was mijn inspiratiebron bij het opstarten van OKONO. Daarnaast heeft hij al veel meer kilometers op de teller staan en kan ik altijd voor advies bij hem terecht. Via het programma Netwerk Ondernemen heb ik een mentor, Johan. Ook hij is iemand waar ik enorm hard naar opkijk.’

8. Had je een plan B?

‘Ik geloof in mijn droom en heb geen plan B. Als je iets met volle energie en overtuiging doet, dan denk je
niet aan een plan B. De gedachte dat je wel een plan B hebt, ondermijnt je doel.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Ondernemen is een marathon, dus je eigen energie bewaken is onwaarschijnlijk belangrijk. Soms
moet je sprintjes trekken, soms moet je stil staan en de weg zoeken op de kaart. Je kijkt even terug naar wat je geleerd hebt en hoe je dat beter kunt aanpakken. Ondernemen gaat over veel dingen
goed doen onder de juiste omstandigheden. En last but not least: omring jezelf met de juiste
mensen, de juiste leveranciers, goede medewerkers en een fijne mentor. Onlangs las ik een quote die ik zeer herkenbaar vind: ‘Ondernemerschap is geen half-time of full-time job. Het is een levensstijl’.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…