Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Sarah Dhiet en Stijn De Graaf van Gutss.
1. Wat is Gutss?
‘Belgisch, alcoholvrij, vegan en perfect voor al je favoriete aperitieven. Gutss is hét alternatief om te genieten van een heerlijke appetizer zonder in te boeten aan smaak. Gutss is niet alleen goed van smaak, maar ook nog eens laag in calorieën, veganistisch en glutenvrij. Deze alcoholvrije spirit werd dan ook in het leven geroepen met een healthy lifestyle in het achterhoofd. Zo kan iedereen genieten van een lekker aperitiefje, ook in geval van intoleranties. Gutss is voor zij die alcoholvrij willen genieten, maar toch graag kiezen uit een gevarieerd aanbod van heerlijke aperitieven. Say yes to flavor & fun, met een knipoog naar je gezondheid. Say yes to Gutss!’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Na enkele jaren ervaring in de drankensector konden we onze passie niet langer onderdrukken. We merkten al snel dat we alcoholvrije drankjes niet langer konden missen en besloten daarom om zelf onze eerste stappen in het wereldje te zetten. De markt van alcoholvrije aperitieven wordt momenteel vooral gedomineerd door een vrijwel zoet en ongezond aanbod. We waren het met de drie co-founders dan ook snel eens dat het hoog tijd was om hier verandering in te brengen.’
‘Een alcoholvrij aperitief is niet alleen lekker, maar soms ook noodzakelijk. Zo zijn er mensen die bewust kiezen voor een alcoholvrij leven vanwege gezondheidsredenen. Een van onze oprichters moest door hartproblemen een tijdje vaarwel zeggen tegen alcoholische dranken en gesuikerde alternatieven. Ook mensen met intoleranties of gezondheidsproblemen moeten volgens ons de mogelijkheid krijgen om een keuze te maken uit een gevarieerd aanbod van heerlijke aperitieven.’
‘Zo gezegd, zo gedaan. Na een lang en complex proces in samenwerking met een gespecialiseerd bedrijf dat verbonden is aan een universiteit, voerden we onderzoek om het perfecte eindproduct af te leveren.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
‘Bij Gutss hanteren we het principe van een zero-tag. Dat betekent dat onze producten laag zijn in suikers en calorieën, vegan en glutenvrij zijn, en bovenal alcoholvrij zijn.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Dankzij ons uitgebreid netwerk ging de start vliegensvlug. Er waren nog maar weinig alternatieven op de markt en dat zorgde ervoor dat de verkoop vrijwel meteen vlot verliep. Een ander hoogtepunt was de Horeca Expo. Daar wonnen we de innovation award, wat ons nog een extra duwtje in de rug gaf wat betreft verkoop en naambekendheid.’
‘Jammer genoeg kunnen we door de snelle groei en enorme opportuniteiten niet alle vragen beantwoorden, waardoor we sales missen. We willen nog meer werken aan onze naambekendheid en daarvoor zijn veel financiële middelen nodig.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Het was een enorm groot leerproces om een merk vanaf nul op te bouwen. Als we iets konden veranderen, zouden we nog iets beter onze partners en leveranciers selecteren. Maar al bij al zijn we zeer tevreden over waar we nu al staan.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘We willen graag dé referentie voor alcoholvrije dranken worden. Dat doen we vooral met onze alcholobite, die ervoor zorgt dat je niet goed weet of je iets alcoholisch of non-alcoholisch aan het drinken bent.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Elke ondernemer in zijn vakgebied brengt iets bij. Zeker zij die het aandurven iets van nul uit de grond te stampen. Daar kijken wij enorm naar op.’
8. Had je een plan B?
‘We hadden niet echt een plan B. Het is gestart uit een eigen nood aan een product, en we zijn blij dat we ook andere mensen kunnen helpen met ons leuk alternatief voor alcohol.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Volg je buikgevoel. Dat is waar wij vooral naar geluisterd hebben. Gebruik je gezond ‘boerenverstand’, twijfel niet en doe het gewoon!’