Hoe gewichtstoename tijdens de menopauze voorkomen?

hoe-gewichtstoename-tijdens-menopauze-voorkomen.png

In de overgang verandert het lichaam van de vrouw en dit merk je onder andere aan het gewicht. Door de hormonale verandering kan er sprake zijn van gewichtstoename. Het kan ook gebeuren dat het vet anders verdeeld wordt over je lichaam. Het vet heeft meer de neiging zich te concentreren bij de buik en borsten.

Veel vrouwen balen ervan, maar komen vaak aan in de menopauze. Kilootjes die er eenmaal bij zijn gekomen, zijn erg moeilijk weer weg te krijgen. Wat je beter kunt doen, is voorkomen dat je aankomt tijdens de menopauze door je actief in te zetten om op je huidige gewicht te blijven.

Gewichtstoename tijdens de overgang

Wat je ook doet, je lichaam verandert tijdens de menopauze. De meeste vrouwen komen zo’n 4 à 5 kg aan. Je lichaam wil zo veel mogelijk oestrogenen opsparen en plant deze neer in lichaamsvet. Daardoor is het moeilijk om tijdens de overgang kilo’s kwijt te raken; je lichaam wilt dat vet bijhouden om oestrogenen op te slaan. Na de overgang zal je merken dat het eenvoudiger is om je lichaamsgewicht onder controle te houden.

Pas tijdens je overgang je voeding aan. Kies voor zoveel mogelijk verse en onbewerkte voedingsmiddelen.

Beweeg

Beweeg iedere dag minimum een half uurtje. Beweging is altijd al belangrijk geweest, maar in de menopauze heb je nog een beetje extra beweging nodig om te voorkomen dat je aankomt. Fietsen, yoga, pilates, gewichtjes heffen en nordic walking zijn goede bewegingsvormen voor vrouwen in de menopauze.

Gezond eetpatroon

De sleutel tot het behouden van je gewicht tijdens de menopauze is de combinatie van bewegen en gezond eten. Eet veel fruit, neem voldoende groenten per dag en maak menopauzerecepten om de aanvullende klachten van de menopauze te verminderen of zelfs helemaal te laten verdwijnen. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die goed tegen de klachten van de menopauze werken (vette vis, groene bladgroente, lijnzaad, peulvruchten, et cetera).

Vermijd zoveel mogelijk alcohol, koffie en zuivel. Deze kunnen alsook een negatief effect hebben op je overgangsproces.

Voldoende slaap

Om op gewicht te blijven, is het ook belangrijk dat je voldoende slaapt. In je lichaam heb je verschillende hormonen die een invloed hebben op je eetlust en slaap-waakritme. Ghreline zorgt ervoor dat je hersenen een seintje krijgen dat je moet eten en leptine geef juist aan dat je moet stoppen. Als je te weinig slaapt, maakt je lichaam meer ghreline aan en minder leptine. Hierdoor heb je sneller honger en een minder voldaan gevoel. Voor het lichaam is het dus belangrijk dat je een goede nachtrust krijgt en goed slapen heeft vooral te maken met regelmaat en routine.

A. Vogel geeft gratis tips en advies over de menopauze. Klik hier.