Hoe koken met minder vet, maar meer smaak?

hoe-koken-met-minder-vet-maar-meer-smaak.jpg

‘Vet eten heeft meer smaak dan eten met minder vet’ is een bekende misvatting die zeer veel mensen hebben. Omdat veel mensen denken dat vet eten meer smaak heeft dan eten met minder vet, kiest een groot deel van het land ervoor om lekker veel boter te gebruiken bij het bereiden van eten of veel zout toe te voegen aan een maaltijd.

Maar dit verbetert de smaak niet per se en doet al zeker geen goed aan hoe gezond de maaltijd is voor het lichaam. Om ervoor te zorgen dat ook jij voortaan kunt genieten van gezond eten met minder vet en een lekkere smaak, krijg je in dit artikel vier tips voor het bereiden van maaltijden met minder vet, maar een heerlijke smaak!

Tip 1: koken en stomen is goed voor het vetgehalte, maar geeft ook veel smaak

Als je kiest voor koken of stomen, wordt een maaltijd bereid door middel van een hete vloeistof in plaats van bereidingsvet. Hierdoor is het eten veel minder vet, maar bevat het wel net zo veel smaak als eten dat bereid is met olie, margarine of boter. Zeker als je ervoor kiest om te stomen, zal je merken dat de smaak van het voedsel perfect behouden wordt. Dit komt omdat er geen rechtstreeks contact is tussen de kookvloeistof en het voedingsmiddel, waardoor de natuurlijke smaak van het voedingsmiddel behouden blijft. Kies dan ook voor stomen of koken in plaats van bakken in bereidingsvet en je zal merken dat je eten niet alleen gezonder is, maar ook veel smaak heeft.

Tip 2: kies je toch voor bakken? Neem dan de juiste pan

Sommige gerechten komen nu eenmaal beter tot hun recht als deze gebakken worden in bereidingsvet. Dit is prima, maar kies bij het bereiden van deze gerechten wel voor de juiste pan. Zo heb je bij een pan met een anti-aanbaklaag minder bereidingsvet nodig, waardoor de maaltijd in deze pan gezonder wordt bereid dan in een pan zonder anti-aanbaklaag. Daarnaast is ook het formaat van de pan belangrijk. Kies je voor een te grote pan, dan brandt de vetstof sneller aan en moet je sneller nieuw vetstof toevoegen. Hierdoor wordt je maaltijd vetter, waardoor het beter is om te bakken in een kleinere pan. Op deze manier kook je dan ook gezonder, maar blijft de smaak van het gerecht hetzelfde.

Tip 3: let op de hitte van de vetstof en de hoeveelheid zout

Tot slot is het belangrijk om het eten pas in de pan te doen als de vetstof voldoende heet is. Doe je dit niet, dan schroeit het voedingsmiddel te langzaam dicht en gaat de smaak van het voedingsmiddel verloren. Ook is het beter om geen zout toe te voegen, omdat dit het vocht onttrekt waardoor eten dus sneller droog en taai wordt. 

Tip 4: gebruik natuurlijke kruiden

Natuurlijke kruiden kunnen de smaak van een gerecht gemakkelijk veel beter maken. En omdat deze kruiden natuurlijk zijn en geen schade toebrengen aan het lichaam, is het koken met natuurlijke kruiden ook erg gezond.