Hoe kun je een Flauwte Voorkomen?

Het is slim om de oorzaak van je flauwte te achterhalen om te proberen deze te voorkomen. Het achterhalen van de oorzaak draagt zeker weten bij aan het voorkomen van flauwte. Sporters kunnen op verschillende manieren last krijgen van flauwte. Heel vaak bleek achteraf dat het flauwvallen niet nodig is geweest en gewoon voorkomen had kunnen worden. Natuurlijk is het ook goed mogelijk dat flauwte niet te voorkomen was. Bijvoorbeeld doordat je teveel stress en spanningen hebt meegemaakt. Je maakt je bijvoorbeeld druk voor een spannende wedstrijd. Gelukkig kan je flauwte ook proberen te voorkomen in bepaalde situaties. Een aantal situaties en tips hebben we voor je op een rijtje gezet.

Flauwte door warmte voorkomen

Als je gaat sporten tijdens warme weersomstandigheden dan kan je last krijgen van flauwte. Om verantwoord te blijven sporten is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Begin niet pas tijdens het sporten met het drinken van water, maar ook minimaal een half uur van te voren. Het wordt aangeraden om ieder uur dat je sport een liter water te drinken. Een half uur van te voren drink je alvast een halve liter water. Zo heeft je lichaam een kleine reserve als je begint met sporten.

Drink vooral ook geen alcohol of koffie voor je gaat sporten. Dit soort drankjes drogen je namelijk uit. Naast voldoende drank is het ook belangrijk om je kleding aan te passen op de weersomstandigheden. Zorg voor goed ventilerende sportkleding die gemaakt zijn voor warme zomerdagen. Zo kan het lichaam goed ventileren en zijn warmte kwijt, waardoor flauwte voorkomen kan worden. Vooraf en na afloop is het belangrijk om een warming-up en cooling-down uit te voeren. Zo kan je na afloop je lichaam goed laten afkoelen waardoor je niet ineens bevangen wordt door de hitte.

Tips voor flauwte door warmte voorkomen

  • Drink een half uur van te voren een halve liter water.
  • Drink ieder uur tijdens het sporten een liter water.
  • Weeg voor het sporten je lichaamsgewicht. Na afloop mag hier geen 1% vanaf zijn want dit is verloren vocht. 
  • Gebruik geen zouttabletten
  • Drink geen alcohol of koffie voor het sporten.
  • Maak gebruik van sponzen om je lichaam te koelen.
  • Investeer in goede sportkleding met warmte ventilatie
  • Bescherm je hoofd en nek tegen de warmte met een pet of sjaal.
  • Doe vooraf een warming-up en na afloop een cooling-down. 
  • Start de dag steeds met een goed en gezond ontbijt.

Flauwte voorkomen door voldoende te eten

Helaas zijn veel sporters vooral in de fitness school bezig met het verliezen van lichaamsgewicht. Ze willen hierdoor voor het sporten zo weinig mogelijk eten. Toch is een goede maaltijd van belang om je vet te verbranden en goed te kunnen sporten. Zonder een goede basis kan je weinig inspanning verrichten en is de kans groot dat je gaat flauwvallen. Je suiker niveau daalt hierdoor extreem laag en als je niet snel wat eet kan je zelfs in een coma belanden. Het is dus slim om altijd goed te eten en dus niet zonder een goede maaltijd gaan sporten. Je kan ook met een goede gezonde maaltijd sporten en afvallen.

Flauwte voorkomen bij spanningen

Spanningen kunnen absoluut een oorzaak zijn van flauwte. Sommige hebben het bijvoorbeeld bij het zien van hun idool of bloed. Andere hebben het bij aanvang van een belangrijke sportwedstrijd. Het is belangrijk dat je jezelf niet teveel laat meeslepen door het spelletje. Je kan flauwte voorkomen door jezelf voor een wedstrijd te kalmeren. Draai eventueel wat ontspannende muziek via de koptelefoon. Of praat met je coach over de spanningen die je ervaart voor een wedstrijd. Vooral als je al eens last hebt gehad van flauwte door een sportwedstrijd is dit slim om dit eens te bespreken met je coach.