Pijn in Schouderblad: Na inademen of Zwangerschap, Oefeningen

pijn-schouderblad-na-inademen-zwangerschap-oefeningen.jpg

Als je last hebt van pijn in het schouderblad, is dit erg vervelend. Niet alleen omdat de pijn erg hevig kan worden, maar ook omdat je de schouders de hele dag door gebruikt en hierdoor de hele dag door last hebt van pijnklachten als je last hebt van pijn in het schouderblad. Heb jij op dit moment pijn in het schouderblad en wil je meer te weten komen over deze kwaal? Lees dan meer over pijn in het schouderblad op deze pagina.

Pijn in schouderblad bij inademen

Als je last hebt van pijn in het schouderblad, kan de pijn erger worden bij het ademen. Dit komt omdat je bij het ademen de borst steeds uitzet, waardoor ook de schouders en de schouderbladen bewegen. Heb je al last van pijn in het schouderblad door bijvoorbeeld een blessure of door overbelasting, dan kan de pijn erger worden als je inademt. Je kunt de pijn al heviger voelen als je gewoon rustig ademt, maar de pijn wordt voornamelijk erger als je diep inademt.

In de meeste gevallen is pijn in het schouderblad bij het inademen onschuldig en zeker als je al pijn in de schouders had. In enkele uitzonderlijke situaties kan pijn in het schouderblad bij het ademen op een ernstige achterliggende aandoening wijzen, zoals een klaplong. Heb je een klaplong, dan heb je te maken met een stekende pijn in de borst. Deze pijn verergert bij het ademhalen en kan ook gevoeld worden boven in de rug, bij de schouderbladen. Heb je naast pijnlijke schouders ook last van een pijnlijke borst, moeite met ademhalen, moeite met doorzuchten en benauwdheid, dan heb je mogelijk te maken met een klaplong. In dit geval wordt aangeraden om naar de dokter te gaan met jouw klachten, zodat de klachten verder onderzocht kunnen worden.

Pijn in schouderblad bij zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kun je te maken krijgen met diverse vervelende kwaaltjes. Niet alle vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap te maken met pijn in het schouderblad, maar dit is wel mogelijk. Je kunt last krijgen van pijn in het schouderblad door vermoeidheid, maar ook door een slechte houding tijdens de zwangerschap en door de fysieke veranderingen waar je lichaam mee te maken krijgt tijdens de zwangerschap. Omdat je lichaam zo drastisch verandert tijdens de zwangerschap, is het helemaal niet raar dat het lichaam hier zelf op reageert door pijnklachten in de schouders te ontwikkelen.

Heb je last van pijn in het schouderblad tijdens de zwangerschap, dan hoef je absoluut niet direct in paniek te raken. Pas als je langer te maken hebt met pijn in het schouderblad of als je ongerust bent over de pijn die je voelt, kun je de verloskundige of dokter bellen om jouw probleem voor te leggen. Samen met de verloskundige of dokter kan er vervolgens bepaald worden of de klachten verder onderzocht moeten worden. Zeker als je langer last hebt van pijnlijke schouders of als de klachten steeds erger worden, zal er een onderzoek gestart worden om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Is de oorzaak van het probleem eenmaal bekend, dan kan er een behandeling gestart worden om de pijn te verminderen en uiteindelijk te verhelpen.

Pijn in schouderblad en nek

Heb je te maken met pijn in het schouderblad en in de nek, dan is er doorgaans sprake van overbelasting. Je kunt last krijgen van overbelasting door een verkeerde houding, bijvoorbeeld bij het werken achter de computer, maar ook door een blessure. Heb je bijvoorbeeld krachttraining gedaan in de sportschool en heb je dit te veel of op de verkeerde manier gedaan, dan kun je ook te maken krijgen met pijn in het schouderblad en in de nek.

Heb je last van pijn in het schouderblad en in de nek door overbelasting, dan hoef je hier niets aan te doen. De pijn is misschien wel vervelend, maar zeker niet gevaarlijk en de pijnklachten moeten ook vanzelf weer verdwijnen. Je kunt eventueel een kruik op de schouder en de nek leggen om de pijn wat te verminderen en je kunt een paracetamol slikken om de pijn te verdoven, maar verder hoef je niets te doen met jouw overbelasting klachten.

Pijn in schouderblad: Oefeningen om de pijn te verminderen

Er zijn twee oefeningen die je kunt doen om pijnklachten in het schouderblad te verminderen, namelijk het zwaaien met de armen en het rekken van de monnikskapsspier.

Het zwemmen met de armen

Deze oefening doe je als volgt:

  1. Ga rechtop staan en laat de armen hangen.
  2. Beweeg de armen tegelijkertijd naar voren en naar achteren en gebruik steeds evenveel kracht.
  3. Beweeg de armen tien keer naar voren en tien keer naar achteren.
  4. Schommel rustig tot stilstand: stop niet abrupt.

Het rekken van de monnikskapsspier

Deze oefening doe je als volgt:

  1. Houd het hoofd recht naar voren en beweeg je linker oor naar je linker schouder, tot je lichte rek voelt aan de rechterkant van je nek.
  2. Houd je positie tien seconden vast en beweeg vervolgens het rechter oor naar je rechter schouder, tot je lichte rek voelt aan de linkerkant van je nek. Houd deze positie wederom tien seconden vast.
  3. Doe de oefening aan allebei de kanten drie keer, ofwel zes keer in totaal.
  4. Houd de schouders laag en ontspan.