Prrrrt, winderigheid. Wat doe je eraan? 5 tips

prrrrt-winderigheid-wat-doe-je-eraan-5-tips.png

Winderigheid is zo vreselijk gênant! Gelukkig zijn er deze tips om ervan af te komen.

1. Zeg neen tegen spruitjes en andere boosdoeners

Als je windering bent kan je peulvruchten, fruit, kolen en lightproducten beter vermijden. Ook schrap je best voedingsmiddelen waar veel lucht in zit van je menu. Denk maar aan frisdrank, spuitwater, bier en slagroom. Vind je vooral de geur hinderlijk? Probeer dan minder vlees en zuivel te eten.

2. Kauw 20 keer

Als je snel eet komt er veel lucht naar binnen. En die lucht moet ooit weer terug naar buiten. Probeer daarom minstens 20 keer te kauwen voor je het eten binnen slikt. Er zal minder lucht mee naar binnenkomen met minder winderigheid tot gevolg.

3. Beweeg die winderigheid uit je lichaam!

Als je veel beweegt werkt je spijsvertering extra goed. Je darmen gaan dan minder gas maken waardoor je vanzelf minder winderig wordt. Een half uurtje sporten per dag is al voldoende!

4. Een stress-loos leven zonder windjes

Als je stress hebt ga je je spieren onbewust een beetje opspannen. Je darmen krijgen het dan moeilijk om je eten te verteren en zullen daarom meer gassen produceren. Het gevolg kennen we allemaal, een vervelend opgeblazen gevoel met winderigheid. Ga daarom op tijd slapen en eet op een rustige manier.

5. Accepteer dat een windje bij het leven hoort

Een mens laat gemiddeld 15 winden per dag, dat zijn er best wel wat. Je hoeft je dus eigenlijk niet te veel te schamen als je winderig bent.

6. Heb je ook nog andere klachten? Ga dan langs bij je huisarts

Heb je naast winderigheid nog andere klachten zoals diarree, pijn of gewichtsverlies? Dan kan je best eens langsgaan bij je huisarts. Je hoeft je hiervoor zeker en vast niet te schamen! Spijsverteringsproblemen komen erg veel voor. Je huisarts zal er echt niet raar van opkijken.