Rosacea Dieet

rosacea-dieet.jpg

Ziek zijn is nooit leuk, zeker niet als het een chronische aandoening zoals Rosacea betreft. Medicatie is niet altijd voor handen en ook al is die er wel, het is nooit een garantie dat de medicatie voldoende werkzaam is om de symptomen voldoende te bestrijden. Een Rosacea Dieet helpt sommigen verder voor het krijgen van een heldere en gladde huid. In dit artikel geven we je graag mee op welke voeding je moet letten.

Als je één van de mensen bent die kampt met de gevolgen van rosacea, dan heb je waarschijnlijk al verschillende wegen bewandeld om de ongemakken tot een minimum te beperken. Zo zijn er verschillende crèmes, lichttherapieën en alternatieve behandelingen. Vaak bieden deze geen permanente oplossing en is het effect in sommige gevallen slechts minimaal. Uiteindelijk kom je in de bekende vicieuze cirkel: de rosacea komt hoe dan ook weer terug. 

Wat is Rosacea

Om goed te begrijpen wat Rosacea is en hoe het wordt veroorzaakt is het belangrijk om wat achtergrondinformatie te hebben over deze aparte aandoening. Rosacea is een huidziekte waarbij er hinderlijke verkleuringen aan het gelaat optreden. Het is een chronische, niet besmettelijke huidaandoening en gaat gepaard met felrode verkleuringen van de wangen en de neus. De letterlijke betekenis van Rosacea is “rood als een roos”. De aandoening wordt ook wel eens ‘acne rosacea’ genoemd vanwege de uiterlijke gelijkenis met acne, het is het echter geen acne. De huidaandoening treft vooral vrouwen in de leeftijd van 30 jaar en ouder.

Overgevoeligheid

Over de manier waarop rosacea ontstaat is weinig bekend. Er zijn wel een aantal gangbare theorieën over het ontstaan. Zo zegt de ene theorie dat het wordt veroorzaakt doordat de bloedvaten in de huid zijn verwijderd door een toegenomen bloedstroom. Ook wordt gesuggereerd dat de bloedvaten in de huid zijn verwijderd als reactie op externe invloeden. Als gevolg hiervan zou er een stilstand van het stromende bloed zijn ontstaan wat weer een ontsteking tot gevolg heeft. Nogmaals het zijn theorieën waarvoor geen algemeen geaccepteerde wetenschappelijke basis voor aanwezig is. Wel zijn er door onderzoek een aantal factoren bekend die een bestaande Rosacea kunnen verergeren:

  • Voedingsmiddelen en alcohol
  • Geneesmiddelen
  • Temperatuur / klimaat
  • Overgevoeligheid
  • Stress
  • Hormonen

In veel gevallen zal je als patiënt meer baat hebben bij een permanente oplossing zonder dat je bepaalde producten uit voorzorg dient te verbannen. Als we daarom kijken naar de voeding dan kunnen we snel de conclusie trekken dat juist niet westerse voedingen veel minder huidziektes veroorzaken. Reden genoeg dus om de oplossing te zoeken in een gezond voedingspatroon wat verantwoord is en wat ook helpt bij het bestrijden van de symptomen van Rosacea.

Westerse voedingen zijn vaak funest

Het is al langer bekend dat de niet-westerse diëten meer gericht zijn op het nuttigen van groenten en fruit en veel minder op vlees en bewerkte voedingsbestandsdelen. Het is niet alleen gezonder voor de huid, de algemene gezondheid is in veel gevallen ook stukken beter bij mensen met een niet-westerse achtergrond.

Met een dieet wat specifiek is toegesneden op het bestrijden van de typische symptomen die gepaard gaan bij Rosacea kan je als patiënt veel baat hebben. Het probleem is echter dat er niet een specifiek dieet is wat 100% gegarandeerd werkt. Je zal nooit echt alle ingrediënten lekker vinden, het blijft dus een kwestie van uitproberen wat in jou geval wel helpt.

Het meest ideale Rosacea-dieet bestaat in feite uit twee aparte diëten:

  • Het histamine dieet
  • Het alkaline dieet

Voedselintolerantie en het Rosacea dieet

Een van de meest geaccepteerde oorzaken van rosacea is voedselintolerantie. In veel gevallen heeft dit te maken met de aanwezigheid van histamine. Intolerantie voor histamine en histamine houdende producten kan snel leiden tot klachten als buikpijn, winderigheid, diarree, opstopping en krampen. Door goed te letten op het histaminegehalte in de voeding die je tot je neemt kan je de symptomen in behoorlijke mate onderdrukken.

Producten die veel histamine bevatten kan je dus beter laten staan. Voorbeelden van dergelijke producten zijn:

  • Yoghurt
  • Oude/blauwe kazen
  • Soja
  • Chocolade
  • Rode wijn
  • Thee
  • Groenten zoals: tomaten, spinazie, paddenstoelen, augurken, aubergine en soja bonen.
  • Ook noten kunnen veel histamine bevatten: pinda’s, walnoten en cashewnoten.
  • Exotische fruitsoorten kun je wellicht beter laten staan: papaja, frambozen, ananas, aardbeien, abrikozen, kersen en citrusfruit.
  • Sauzen en dressings: mosterd, azijn, tomatenketchup en kant en klare dressings

Rosacea: een te hoge pH-waarde

Een van de bijkomstigheden van rosacea is dat het ook invloed heeft op de pH waarde van zowel de huid als het bloed. Om de pH-waarde weer te normaliseren is het raadzaam om juist voeding tot je te nemen die de pH-waarde naar beneden kan bijstellen. In veel gevallen is het voldoende om dus veel vers voeding tot je te nemen:

  • Mineraal water
  • Groenten
  • Minder suiker
  • Minder koolhydraten
  • Soepen
  • Sappen (verse fruitsappen)
  • Salades
  • Fruit
  • Omega-oliën (zit met name in vis)

Door deze alkalische voedingsmiddelen te gebruiken help je jouw lichaam te ontgiften. Daarnaast krijgt je immuunsysteem een flinke boost en verminderd de roodheid in je gezicht. Als het rosacea-dieet geen verbetering geeft kun je een rosacea-crème of -gel gebruiken.