scrollTop top

Smeren kun je leren: 10 tips om veilig te zonnen

Smeren kun je leren: 10 tips om veilig te zonnen

Zonnecrème smeren zorgt er niet alleen voor dat je huid minder snel veroudert, maar ook dat je aanzienlijk minder kans hebt op het ontwikkelen van huidkanker. Maar waarop moet je letten wanneer je deze zomer een tube zonnecrème koopt? Hoeveel product moet je smeren? En wat moet je doen als je toch verbrand bent? Samira Baharlou, kliniekhoofd dermatologie bij UZ Brussel, vat het samen in 10 duidelijke regels.

1. Kies voor een crème met SPF 50+

Samira Baharlou: ‘SPF staat voor Sun Protection Factor en duidt aan hoeveel schadelijke UV-stralen zonnebrandmiddel kan absorberen of weerkaatsen. SPF 50+ is de hoogste bescherming die je in Europa kunt kopen, en ook wat wij dermatologen aanraden. Je ziet  soms zonnebrandcrèmes waarop SPF 100 staat, maar die zijn niet officieel erkend of goedgekeurd. Belangrijk: kies voor een échte zonnecrème. Een dagcrème met SPF biedt niet voldoende bescherming.’

2. Let erop dat je zonnecrème beschermt tegen UVA- én UVB-stralen

‘Daglicht heeft verschillende golflengtes: UVA en UVB. UVB-stralen veroorzaken zonnebrand. UVA-stralen dringen dieper door in de huid en veroorzaken op langere termijn huidveroudering. Alle zonnebrandcrèmes die je kunt kopen in Europa beschermen tegen UVA- én UVB-stralen.’

3. Smeer genoeg product …

‘Om de factor die op de verpakking van je zonnebrandcrème vermeld staat te bereiken, moet je natuurlijk een bepaalde hoeveelheid zonnecrème smeren. Zo moet je voor je gezicht rekenen op een koffielepel vol crème. Ik raad mijn patiënten altijd aan om een crème met een zo hoog mogelijke factor te smeren. Als je dan wat minder product smeert, ben je toch voldoende beschermd.’

4. … en om de vier uur

‘Is het een mooie dag en ben je thuis in de weer? Dan volstaat het om jezelf om de vier uur in te smeren. Lig je op het strand? Dan moet je het om de twee uur doen. Let wel op: zelfs als je vaak genoeg smeert met voldoende product, kun je nog altijd verbranden en bruin worden. Heel veel patiënten denken: ik smeer en ik smeer en ik smeer, dus ik mag doen wat ik wil, maar dat is niét zo. Zonnecrème beschermt, maar blokkeert niet, vandaar dat de term sun block in Europa ondertussen verboden is.’

5. Blijf uit de zon tussen 12 en 15u

‘Zoals ik in het vorige puntje al aanhaalde: goed en regelmatig smeren geeft je geen carte blanche. Als je een lichte huid en blauwe ogen hebt en twaalf uur op het strand gaat liggen, ga je nog steeds verbranden. Blijf tussen 12 en 15u ‘s middags uit de zon om huidveroudering tegen te gaan en je risico op huidkanker te verminderen.’

6. Kies voor de juiste textuur

‘Dermatologen raden altijd een crème met een dikkere textuur aan voor de zones die het meest beschermd moeten worden, zoals je gezicht. Voor je lichaam kun je wél een melk smeren. Die kun je immers makkelijker verdelen, waardoor je ook gemotiveerder gaat zijn om regelmatig te smeren. Houd bij het kiezen van een zonnebrandproduct altijd rekening met je huid en je levensstijl. Heb je last van acné? Kies dan geen al te vettige zonnecrème voor op je gezicht. Sport je vaak? Dan opteer je beter voor een crème of lotion die extra snel in je huid dringt. Je hebt heel veel verschillende texturen, en die zijn allemaal gericht op verschillende soorten consumenten. Denk dus goed na over wat je precies nodig hebt.’

7. Smeer in twee keer

‘Wij deden aan UZ Brussel een studie waarbij we een fluorescerende stof in zonnebrandcrème deden en aan enkele proefpersonen vroegen om zich er twee keer na mekaar mee in te smeren. We maakten een foto na de eerste keer smeren en een tweede foto na de tweede keer. Onze conclusie? Als je twee keer smeert, bescherm je een grotere oppervlakte van je lichaam én krijg je een hogere graad van bescherming. Let wel op: als je twee keer smeert met een crème met SPF 50 is het niét zo dat je als resultaat SPF 100 krijgt.’

8. Gebruik bij kinderen een aangepaste zonnecrème

‘Vooral bij kinderen jonger dan drie jaar kies je best voor een zonnecrème speciaal voor kinderen. Die bevatten meestal enkel minerale filters, en geen chemische. Een kinderhuid absorbeert veel meer product dan die van een volwassene. Het verschil tussen de twee? Minerale crèmes hebben een dikkere textuur en smeren minder vlot uit. Vandaar ook dat je bij kleine kindjes vaak een witte laag op de huid ziet na het insmeren. Zonnecrèmes voor grotere kinderen bevatten vaak een mix van minerale en chemische filters.’

9. Kies indien nodig voor extra bescherming

‘Zit je op het strand? Draag dan een hoedje, een zonnebril en een T-shirt met lange mouwen. Voor kinderen raden we UV-werende zwemkleding aan voor extra bescherming, al zien we nog liever dat je ze in de schaduw houdt.’

10. Toch verbrand?

‘Ben je toch verbrand en zie je alleen maar rood? Blijf dan uit de zon, koel af met een koude en vochtige handdoek en hydrateer je huid. Heb je ook blaren? Dan is er sprake van een tweedegraads verbranding en moet je langsgaan bij je huisarts.’



Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    229.227.642
  • Aantal
    doden
    4.706.115
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.226.682
  • Aantal
    doden
    25.524

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!