Tips om stress te verminderen

tips-om-stress-te-verminderen.jpg

Stress is een onderdeel van het leven van de meerderheid van de bevolking. Niet alleen stress over die eindeloze reeks taken en deadlines, maar ook stress door de ellenlange files of dat feestje dat jij moet organiseren. Mentale en fysieke stress is nefast voor je gezondheid. Een te hoge bloeddruk en hartslag die te hoog is, vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Ook geestelijk zorgt het piekeren voor hoofdpijn en slapeloosheid. Gelukkig bestaan er kleine en grote trucjes om je stress naar beneden te halen.

Tips voor ouders

Heeft je kind stress vanwege examens of veel huiswerk, dan is het belangrijk dat je je kind steunt en dat jij ook rustig blijft. Laat je kind z’n eigen ritme van studeren vinden, maar het is een goed idee om in het begin samen een rooster op te stellen. Zorg dat je kind ook genoeg ontspant, als dochter- of zoonlief even tv kijkt of een computerspel speelt, laat ze dan ook echt ontspannen en herinner ze niet constant aan het feit dat ze ‘over 10 minuten weer aan het werk moeten’.

Als je als ouder stress ervaart door de dagelijks huishoudelijke taken, plan dan ook af en toe momenten voor jezelf. Schakel je partner in en geniet van een lange, onbezonnen douche of ga een halfuurtje in bad ontspannen.

Structureer je dagen en organiseer de dagen op voorhand. Afspraken maken met je kinderen en je partner werkt echt. Ontwikkel een leuk, interactief en visueel systeem om iedereen te wijzen op zijn of haar taken. Werk bijvoorbeeld met een rooster met stickers of magneten op de koelkast. Orden de taken, maar maak ook ruimte voor leuke dingen of kleine beloningen als je zoon zelfstandig zijn jas aandoet of als de dochter haar bed elke ochtend opmaakt. Zo zal de ochtenddrukte veel vlotter verlopen. Probeer niet de perfecte ouder met het perfecte gezin te worden, dat bestaat helaas niet. De kinderen zullen ook jouw stress en de druk voelen waardoor ze lastiger zullen worden.

Tips tegen kantoorstress

Werk op kantoor ook met een plan en organiseer. Niet alleen een gestructureerde dag is een pluspunt, maar ook bijvoorbeeld een propere werkplek draagt bij tot minder stress. Als je alles een vaste plek of lade geeft, verspil je minder tijd en moeite aan het zoeken naar die perforator of dat belangrijk document.

Ga ook eens aan het werk met je overvolle mailbox. Berichten die niet meer van belang zijn, de prullenbak in. Dringende berichten markeren om overzicht te creëren en meld je af bij de nieuwsbrieven en mails die je niet interesseren. Al eens gedacht aan een aparte map voor CC berichten? Niet alles wat doorgestuurd wordt naar de hele afdeling, is van belang voor jou. Multitasken zorgt voor een pak stress. Verschillende opdrachten die beetje bij beetje vorderen, maar die nooit echt afgerond lijken… Veel stress en minder productiviteit is het gevolg. Concentreer je op één taak en begin pas aan de volgende als het eerste en belangrijkste project voltooid is.

Tips bij examenstress

Als student gaat je hart automatisch sneller slaan als je nog maar denkt aan het verboden E-woord. Testen, taken, proeven of examens zijn vreselijk stressvol. Gelukkig kan ook een scholier stress in toom houden dankzij enkele tips. Met een goede planning kom je al een heel eind. Een gezond lichaam ondersteunt je geest het best, dus ga op tijd slapen (nachtjes door zijn sterk af te raden) en let op wat je eet. Fastfood is gemakkelijk, maar zal je concentratie verslappen bij het blokken. Kom ook genoeg van achter je bureau en ga bijvoorbeeld eens naar de winkel  of bezoek je grootouders als ontspanning. 

Als lichaam en geest op volle toeren draaien, kunnen vitaminen, mineralen of plantenextracten de mentale prestaties ondersteunen. Pantotheen­zuur (vitamine B5) draagt bij tot een normaal geestelijk prestatievermogen, waaronder de weerstand tegen stress. Ook Siberische ginseng kan gebruikt worden bij tijdelijke stress. Geselecteerde nutriënten zoals zink en vitamine C dragen bij tot de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress.