Volgens deskundige word je (tijdelijk) blij van shoppen, mits je de aankopen maar leuk vindt. Het bezitten van de hipste gadgets geeft je immers een gevoel onderdeel te zijn van een bepaalde groep.
Wetenschappelijk onderzoek
Tijdens een wetenschappelijk onderzoek nam een groep proefpersonen plaats in een MRI-scanner en kregen, ter beoordeling, honderd afbeeldingen te zien van allerlei verschillende producten. Gedurende het onderzoek werden de diverse neurologische processen geregistreerd. De metingen laten zien dat dezelfde zone in de hersenen wordt geactiveerd, bij het zien van aantrekkelijke producten, die eveneens actiever wordt op het moment dat je je zelfbeeld vormt en als je dagdroomt.
Gevoelens tijdens shoppen
Door te beoordelen hoe je brein reageert op hippe producten, ontdekten de wetenschappers dat het shoppen helpt om de basisbehoeften van een mens te vervullen. Je voelt erkenning en respect door anderen. Het betrokken deel van je brein fungeert als een soort calculator die registreert hoe je denkt dat andere personen je zien. Je ervaart hierdoor bepaalde emoties, zoals schaamte en trots.
Conclusie
Bepaalde producten worden gezien als een verlengstuk van je persoonlijkheid. Deze producten worden gebruikt om een verbinding te ervaren met een bepaalde groep personen met wie je soortgelijke normen en waarden deelt. Met hippe producten probeer je je sociale status te verhogen. Hierdoor voel je je (tijdelijk) erg gelukkig.
Solden
Een cool product tegen een zeer aantrekkelijke prijs zal je vaak een nog gelukkiger gevoel bezorgen. Je hebt immers het zo gewilde product in handen zonder daar de oorspronkelijke prijs voor te hebben betaald. Om die reden gaan een heleboel mensen juist shoppen tijdens solden. Vaak ben je tijdens solden eerder geneigd om producten te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt, maar waar je wel blij van wordt.