Wat is gezonder: rijst of pasta?

wat-gezonder-rijst-pasta.jpg

Het is een discussie die reeds verschillende jaren wordt gevoerd; is rijst nu gezonder dan pasta of omgekeerd? Veel onderzoekers zijn het er over eens dat pasta in één adem kan worden genoemd met aardappelen. Beiden zouden dan ook echte dikmakers zijn. Wanneer we de eigenschappen van rijst en pasta met elkaar gaan vergelijken kunnen we inderdaad niet anders dan vaststellen dat deze laatste op verschillende vlakken toch wat negatief uit de hoek komt. Vooral het aantal calorieën ligt bij pasta steevast hoger dan dat bij rijst het geval is.

Voedzaam en gezond

Rijstkorrels zijn in principe volledige graankorrels. Dit zorgt er voor dat ze bijzonder voedzaam en gezond zijn. Rijst beschikt over een bijzonder groot aantal voedingsstoffen zoals met name vitamines, mineralen, spoorelementen en uiteraard ook voedingsvezels. Hele rijst is in de winkels terug te vinden als volkoren rijst. Om er zeker van te zijn dat je zo optimaal kan genieten van de voordelen die rijst met zich meebrengt is het namelijk belangrijk om een onderscheid te maken tussen gewone (witte) rijst en volkoren rijst.

Volkoren rijst

Daar waar witte rijst is ontdaan van het vlies is dat bij volkoren rijst niet het geval. Net door het verwijderen van het vlies wordt er wel voor gezorgd dat witte rijst 20 procent minder vitamines, mineralen en spoorelementen bevat in vergelijking met volkoren rijst. Los hiervan is het wel nog steeds zo dat witte rijst ten opzichte van pasta veel eenvoudiger toegepast kan worden in elk dieet. Voor mensen die kampen met overgewicht is zelfs witte rijst een veel beter alternatief in vergelijking met pasta. Let op, uiteraard speelt de manier waarop de rijst (en de pasta) wordt klaargemaakt eveneens een belangrijke rol.

Minder calorieën in rijst

Mensen die er niet alleen voor willen kiezen om gezond te eten, maar die bovendien ook op hun gewicht moeten letten en willen vermageren kiezen er maar beter voor om gebruik te maken van gerechten op basis van rijst dan pasta. In de vaakst voorkomende bereidingsvormen beschikt rijst namelijk over aanzienlijk minder calorieën. Gewone gedroogde pasta bevat bijvoorbeeld  371 calorieën terwijl dat bij rijst slechts 347 calorieën zijn. Gekookte pasta is dan weer goed voor 141 calorieën terwijl je met gekookte rijst amper 101 calorieën binnen krijgt. Wanneer je met andere woorden gebruik wenst te maken van voeding die over zo weinig mogelijk calorieën beschikt mag het duidelijk zijn dat rijst het op nagenoeg alle vlakken moeiteloos beter doet in vergelijking met pasta.

Bosto