Zorgeloze zomer: Zo ga je gezond de zomer in

zorgeloze-zomer-zo-ga-je-gezond-zomer.jpg

De zomer is hét seizoen waar iedereen er zo gezond mogelijk uit wilt zien. Je kunt nu eenmaal geen winterjas dragen om je overtollige kilootjes te verbergen. Ook wil je liever niet met een onverzorgde haardos of huid over straat lopen. Hieronder 5 tips om gezond de zomer in te gaan!

Geen suiker meer

Suiker is nu eenmaal gif. Het is niet goed voor het lichaam, je komt er van aan en je wordt er futloos van, al helemaal met dit warme weer. Geraffineerde suiker is ontdaan van alle vetten en vezels die er normaal gesproken voor zorgen dat de suikers gedoseerd dor je lichaam worden opgenomen. Vermijd daarom alle producten waar deze ongeraffineerde suikers in zitten. Koek, snoep, chocolade, frisdrank, alcohol, weg er mee!

Kies bewust voor complexe koolhydraten

Probeer zoveel mogelijk voor volkoren producten te kiezen en eet liever kleinere porties koolhydraten. Zorg ook dat je eiwitten en vetten eet, die zorgen er namelijk voor dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen in je lichaam. Producten die complexe koolhydraten bevatten zijn onder andere: Quinoa, havermout en speltproducten.

Eet geen producten met toegevoegd zout

Wanneer je te zout eet, wordt het vocht wat je binnenkrijgt door je lichaam vast gehouden. Wanneer je begint met af vallen, bestaan de eerste kilo’s die je verliest voornamelijk uit, je raad het al, vocht. Probeer je zoutinname te beperken, zodat je voldoende vocht verliest.

Vermijd stress

Wanneer je gestrest bent, wordt het zogeheten stresshormoon Cortisol geactiveerd. Deze heeft de neiging om vetopslag te stimuleren. Afvallen heeft dus niet alleen met voeding en beweging te maken maar ook met je emotionele gesteldheid.

Beweeg meer

Probeer minimaal een half uurtje per dag te bewegen. Met de zomerse temperaturen is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het toch te doen. Ga bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg even wandelen, of na het eten wanneer het een beetje afgekoeld is.