scrollTop top

Zwangere vrouwen zijn gevoeliger voor zware benen en spataders. Dit is wat je eraan kan doen

Zwangere vrouwen zijn gevoeliger voor zware benen en spataders.  Dit is wat je eraan kan doen

Tijdens je zwangerschap duiken er meestal heel wat verschillende onaangename kwaaltjes op. Ook zware benen en spataders horen daarbij, maar die kunnen wel ernstige gevolgen hebben. Dit kan je doen om het te voorkomen.

Onze aderen zorgen voor de verspreiding van bloed van en naar ons hart. De aderen in onze benen moeten daarvoor extra moeite doen, want ze moeten het bloed tegen de zwaartekracht in naar ons hart pompen. Als dat niet lukt, verzamelt het bloed zich in onze benen en kunnen er allerlei veneuze aandoeningen optreden zoals spataders, aderontsteking of trombose. Zwangere vrouwen zijn hier opvallend gevoeliger voor.

Zware benen en spataders komen het vaakst voor in de tweede helft van een zwangerschap. Je maakt op dat moment meer bloed aan en je vaatwanden worden wijder door de verandering in je hormoonbalans. Bovendien draag je zo’n 10 tot 20 kilogram extra mee en dat begint te wegen.

Zware benen kunnen een symptoom zijn van chronische veneuze ziekte. Wil je weten of je een eventueel risico loopt op die ziekte? Kom het te weten via jouw persoonlijk aderrapport.

Wat zijn de symptomen?

De eerste symptomen die opvallen, zijn vermoeide of jeukende benen, gezwollen enkels of een stekend gevoel. Ook een cirkel van uitgezette aderen aan de enkel is een belangrijk teken. Het zijn de eerste waarschuwingssignalen, maar dat wil wel zeggen dat je aders al enige tijd moeilijkheden hebben om het bloed rond te pompen. In een later stadium kunnen je benen opzwellen doordat vocht zich ophoopt.

Hoe kan je spataders voorkomen?

1. Zit niet te veel stil

Ga minstens 30 minuten per dag wandelen en probeer regelmatig te gaan zwemmen. Doe ook geregeld je prenatale oefeningen want die zorgen voor een verbeterde bloedcirculatie.

2. Ga liggen in plaats van zitten

Als je je moe begint te voelen, kan je beter gaan liggen in plaats van te gaan zitten. Zo zorg je voor een betere bloeddoorstroming. Leg ook geregeld je benen lichtjes omhoog.

3. Sta niet te lang recht

In bepaalde jobs is dat helaas onmogelijk, maar probeer toch niet te lang aan een stuk recht te staan. Huishoudelijke taken zoals strijken of koken kan je al zittend doen.

4. Draag geen strakke kleding

Skinny jeans, strakke sokken of laarzen en spannende kousen of panty’s met elastiek zorgen voor een verminderde bloeddoorstroming. Kies liever voor stretchy stoffen en wijdere pasvormen of panty’s die bovenaan geen strakke elastiek hebben. Trek ze ook liever al liggend aan, voor je bloedvaten uitgezet zijn. Er bestaan daarnaast ook steunkousen om het gevoel van je zware benen te verlichten.

5. Vermijd warmte

Warmte laat je aders uitzetten. Blijf dus liever uit de buurt van verwarmingsapparaten, heel hete baden en zet je ook geen uren aan een stuk in de volle zon. Af en toe je benen afspoelen met koud water kan helpen om de bloedvaten te laten samentrekken.

Spataders die ontstaan tijdens de zwangerschap verdwijnen niet altijd na de bevalling. Soms is een zwangerschap zelfs het begin van een vaataandoening, vooral als de vrouw nog extra risicofactoren heeft zoals overgewicht of genetisch bepaald zwakker bindweefsel. Zwangere vrouwen lopen ook een groter risico op een trombose. Bij een trombose raakt een van de bloedvaten verstopt. Het bloed stroomt dan niet door en dat kan ernstige gevolgen hebben. Het risico op een trombose blijft zelfs toenemen tot zes weken na de geboorte. Daarom is het belangrijk om je voorzorgen te nemen en tijdig in te grijpen bij de eerste symptomen. Merk je dat je last hebt van verschillende symptomen, neem dan zeker contact op met je arts of apotheek.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!