scrollTop top

10 Handige Wandeltips voor jong en oud!

10 Handige Wandeltips voor jong en oud!

Wandelen is leuk en gezond, maar als je meer wilt dan een klein ommetje moet je goed voorbereid zijn. Wandelen is namelijk een intensieve bezigheid die veel energie vraagt van je lichaam. Wij helpen je bij een goede voorbereiding met tien wandeltips: 5 voedingsadviezen om het wandelen vol te houden en 5 handige tips waarmee je blessures voorkomt.

5 Voedingsadviezen voor de wandeling

Een flinke wandeling vraagt heel wat van je lichaam. Het is daarom belangrijk dat het genoeg brandstof heeft in de vorm van voedsel. Begin nooit aan een wandeling als je honger hebt. Maar wat kun je nu eigenlijk het beste eten voordat je gaat wandelen? Een maaltijd is gauw te zwaar, dat kan je juist opbreken tijdens de wandeling. En een te lichte maaltijd geeft je niet voldoende energie om de wandeling helemaal uit te kunnen lopen. Daarom hebben wij de volgende adviezen voor je verzameld:

  • Zorg dat je op tijd eet, het liefst anderhalf uur van tevoren. Neem een maaltijd met veel koolhydraten en vitaminen. Het beste is om te kiezen voor een volkorenproduct met langzame koolhydraten. Deze geven geleidelijk energie af, zodat het glucosegehalte in je bloed constant blijft. Als je een ‘snel’ suikerproduct neemt krijg je een snelle piek in je energie, en dan plotseling een ‘dal’.
  • Voordat je gaat wandelen moet je voldoende water of kruidenthee drinken. Tijdens het wandelen verlies je namelijk veel vocht, je lichaam moet dus goed gehydrateerd zijn. Uiteraard is téveel drinken ook niet comfortabel, maak het dus niet al te gek.
  • Onderweg moet je voldoende water tot je beschikking hebben. Neem nooit frisdrank, alcoholische dranken of energiedrankjes. Deze dranken hebben hetzelfde effect als snelle suikers in voedsel. Een snelle piek gevolgd door een enorm dal in je energie waardoor je je suf en loom voelt.
  • Onderweg moet je voldoende voedsel bij je hebben. Kies ook hier weer voor voedsel met langzame koolhydraten zoals volkorenbrood, bouillon of fruit. Snoepen is uit den boze.
  • Zorg dat je onderweg drinkt voordat je dorst krijgt. Als je merkt dat je dorst hebt heeft je lichaam al een tekort aan vocht. Wees dit dus voor. Als het erg warm is kun je er voor kiezen om een drank met zout te drinken, bouillon bijvoorbeeld.

5 Tips om blessures te voorkomen

Wandelen is een gezonde sport, mits je het op een goede manier doet. Als je het niet op een verantwoorde manier aanpakt kan het zelfs blessures opleveren. Wandelen is volgens de deskundigen de sport bij uitstek om op een verantwoorde en ontspannen wijze de conditie te verbeteren, zonder daarbij een groot blessurerisico te lopen. Wandelen is natuurlijk niet helemaal gevrijwaard van risico’s. Een te fanatieke start, het gebruik van verkeerde schoenen en/of het lopen in een verkeerde houding, vergroten de kans op een blessure.

  • Let op je lichaamshouding, wandelen kost minder energie wanneer je rechtop loopt. Houdt de rest van het lichaam ontspannen en laat je armen rustig mee zwaaien met het tempo waar je op loopt.
  • Zorg dat je spieren opgewarmd zijn als je wandelt. Dit betekent dat je de wandeling altijd rustig moet beginnen. Zo geef je het lichaam de gelegenheid om langzaam te wennen en de spieren warm en los te maken.
  • Een blessure is vervelend en wil je natuurlijk vermijden. Als je onverhoopt toch ergens last van krijgt moet onmiddellijk stoppen met de wandeling. Neem voldoende rust. Als de klachten niet weggaan moet je altijd een arts raadplegen, het liefst zo snel mogelijk. Te lang wachten kan het herstel bemoeilijken.
  • Blaren, we krijgen er vroeg of laat allemaal wel eens last van. Gelukkig kun je blaren tijdens de wandeling meestal wel voorkomen door nieuwe schoenen goed in te lopen.
  • Als je vermoeid raakt tijdens de wandeling is het altijd een goed idee om even rust te nemen. Ga hierbij echter niet op de grond zitten. Door de optrekkende kou zullen je spieren afkoelen, waardoor de kans op blessures toeneemt.

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    244.675.327
  • Aantal
    doden
    4.969.145
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.342.718
  • Aantal
    doden
    25.946

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!