10.000 stappen per dag voor een goede gezondheid

10000-stappen-dag-voor-goede-gezondheid.jpg

We bewegen steeds minder. Gemiddeld zitten volwassenen acht uur per dag stil. Dat is niet goed voor onze gezondheid. Zelfs als je wel regelmatig sport. Hoe weet je nu of je teveel stilzit en hoe schadelijk is het? En wat is een methode om stilzitten tegen te gaan?

Lang stil zitten is schadelijk

Als je meer dan acht uur per dag stil zit en daarbij ook vaak meer dan een half uur aan één stuk stil zit, kan dit schadelijk zijn voor je gezondheid. Zit je dagelijks lang stil, dan reageert je lichaam: het gaat in een soort “slaapmodus”. Hierdoor gaat het bloed langzamer stromen, je verbrandt minder vet, je suikerspiegel stijgt en je concentratie neemt af.

Dit kan op de lange termijn de kans verhogen op allerlei ziektes. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die veel stilzitten twee keer zoveel kans hebben op diabetes en meer dan twee keer meer kans om hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Daarnaast kunnen stilzitters last krijgen van lage rugpijn en hebben ze meer last van depressieve gevoelens.

Doe nu de test en kom meteen te weten of jij genoeg beweegt

Onderbreek het stilzitten

Veel mensen denken dat een paar uur per week intensief sporten het stilzitten “goedmaakt”. Sporten en bewegen is zeker goed. Maar als het alleen bij een paar uur per week blijft en de rest van de week zit je toch weer veel stil, dan is het positieve effect van bewegen niet zo groot. De beste manier om de negatieve effecten van stilzitten tegen te gaan, is zitten afwisselen met rechtstaan en stappen. Zet jezelf in beweging als je merkt dat je al meer dan een half uur stil zit. Sta even recht, loop een ommetje of doe wat huishoudelijk werk.

De 10.000 stappen per dag methode

Omdat stilzitten een gewoonte is, kan het best moeilijk zijn om er vanaf te komen. Kleine trucs kunnen helpen. Een goede methode, ontwikkeld door de Japanse arts Hatano is ‘10.000 stappen per dag’. Onderzoek van dokter Hatano wees uit dat een gemiddeld mens 6.000 stappen per dag zet. Om gezonder te worden door meer te bewegen zouden volgens dokter Hatano 10.000 stappen per dag al effectief moeten zijn. 4.000 stappen extra zetten per dag, dat staat ongeveer gelijk aan een half uur per dag stevig wandelen.

Geschikt voor bijna iedereen

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat 10.000 stappen zetten per dag, met een gemiddelde intensiteit, meer effect heeft op je gezondheid dan bijvoorbeeld een paar uur per week intensief sporten. Daarnaast is wandelen een van de makkelijkste en veiligste manieren om te bewegen. Zo is deze methode geschikt voor jong en oud en ook voor mensen met een zwakkere gezondheid. De methode is bovendien simpel. Het enige wat handig is om te gebruiken als hulpmiddel is een stappenteller. Zo weet je aan het einde van de dag of je de 10.000 stappen hebt gehaald.

Doe nu de test en kom meteen te weten of jij genoeg beweegt