scrollTop top

4 redenen waarom vezels zo belangrijk zijn

4 redenen waarom vezels zo belangrijk zijn

Voeding is een belangrijk topic voor elke jonge ouder. Vanaf de geboorte tot het moment waarop ze het huis uit gaan, wil je als ouder ervoor zorgen dat je kind zo gezond mogelijk eet. Vaak wordt het voedingspatroon bij peuters ondersteund met peuter groeimelk en daarbij mogen vezels zeker niet over het hoofd gezien worden.

Vezels zijn absoluut onmisbare bouwstenen in het voedingspatroon van je kind. Ze behoren tot de complexe koolhydraten die in de volksmond ook wel ‘trage suikers’ worden genoemd. We halen ze vooral uit granen, brood, rijst, aardappelen, pasta, peulvruchten en groenten en fruit. Er is ook nog een verschil tussen volkoren graanproducten en andere graanproducten. Die laatste bevatten een heel pak minder vezels, maar kinderen verkiezen ze vaak boven volkoren producten.

Van zodra je kindje 4 tot 6 maanden oud is, kan het groenten en fruit beginnen eten. Vanaf 6 maanden kan je ook peulvruchten geven op voorwaarde dat je ze pureert of plet. Om de overgang naar vezelrijke voeding te maken, kan je peuter groeimelk verrijkt met vezels geven.

Wat doen vezels nu precies?

Ze zorgen voor een betere spijsvertering
Vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht, waar ze fermenteren en ervoor zorgen dat de pH-waarde omlaag gaat. Zo bevorderen ze de spijsvertering, vooral in combinatie met voldoende water. Ze werken eigenlijk als een soort spons.

Ze geven langzamer energie af

Vandaar hun naam ‘trage suikers’. Vezels zorgen ervoor dat de energie uit onze voeding langzamer opgenomen wordt en dus beter verdeeld is.

Ze ondersteunen de darmflora

Vezels zijn belangrijk voor het microbioom . Een goede darmflora draagt ook bij tot de werking van het immuunsysteem.

Ze geven een verzadigd gevoel
Maaltijden die rijk aan vezels zijn, zullen je kindje sneller een verzadigd gevoel geven.

Als ondersteuning van de darmfunctie en spijsvertering is het dus belangrijk dat je kind genoeg vezels binnenkrijgt via de voeding. Zo en zorg je ervoor dat de energie uit de voeding langzamer opgenomen wordt. Zet daarom geregeld vezelrijke voeding zoals groenten en peulvruchten op het menu.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    229.227.642
  • Aantal
    doden
    4.706.115
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.226.682
  • Aantal
    doden
    25.524

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!