7 Tips om snel gewicht te verliezen in één maand tijd

7-tips-om-snel-gewicht-te-verliezen-maand-tijd.png

Tip 1: Zelf maaltijden bereiden

Door zelf je eten te bereiden heb je ook zelf de controle over de ingrediënten van een maaltijd. Dit wil zeggen dat je eveneens sauzen bij voorkeur zelf maakt. Naar school of je werk neem je eveneens een gezonde zelfbereide lunch mee. Indien je toch een keer buiten de deur wilt eten, dan zorg je ervoor dat je eerder die dag thuis een gezonde maaltijd gegeten hebt. Bij aankomst in het restaurant heb je dan meestal voldoende aan een lichte salade, natuurlijk zonder sausje. Je kunt dus gewoon mee voor gezelligheid en brengt je afslankpoging ook niet in gevaar.

Tip 2: Ban granen en suiker uit je huis. 

Op het moment dat er geen granen en suikers in huis aanwezig zijn, kun je dit immers niet eten. Onderweg of op je werk moet je echter ook de verleiding kunnen weerstaan om koolhydraten te eten. Indien je na je werk voorheen de gewoonte had om een fastfoodrestaurant te bezoeken dan neem je beter een andere weg naar huis. Als je verder de gewoonte had ’s middags iets lekkers uit een automaat te halen op je werk, dan laat je in het vervolg beter je muntgeld thuis. Door creatief te zijn, kun je verleiding vaak prima vooraf al de kop indrukken.

Tip 3: Leer sapjes maken 

Door sapjes te leren maken, en dus groente fijn te persen totdat er een sap ontstaat, neemt je lichaam de vitamines en andere goede voedingsstoffen aanzienlijk sneller op. Het groentesap bevat bovendien bijna geen calorieën. Daar staat echter tegenover dat dit sap wel je gevoel van honger zal stillen. Je kunt bijvoorbeeld elke ochtend een liter groentesap maken en dit in de loop van de dag opdrinken. Het beste doe je dat tussen twee hoofdmaaltijden door. Wellicht dat je in het begin even aan de smaak moet wennen, maar na een paar weken wil je niets anders meer.

Tip 4: Eet rauwe snacks

Snacken is wellicht wel de meest voorname oorzaak van overgewicht. Rond vier uur in de middag of later op de avond kun je dikwijls erg zin krijgen in zoetigheid of een hartige hap. Een dergelijk hongergevoel zal in de regel lastig te negeren zijn. Om deze trek toch te stillen, kun je echter ook een rauwe snack eten. Dit wil zeggen een snack die niet gekookt, gebakken of op een andere manier bewerkt is. Noten, worteltjes, groene selderij of wat fruit zijn dan ook prima snacks.

Tip 5: Wekelijks op de weegschaal

Hoe aantrekkelijk het ook is om je vaker te wegen, en te checken hoeveel gewicht je al hebt verloren, één wekelijkse weegbeurt is optimaal. Door je elke dag te wegen worden aspecten het lichaamsgewicht beïnvloeden. Je kunt hierbij onder andere denken aan aspecten zoals weersomstandigheden, de mate van lichaamsbeweging, de tijd van de dag en de maand invloed hebben op je gewicht. Zo kan het gebeuren dat je de ene dag plotseling ruim een kilo af bent gevallen of juist een halve kilo aan bent gekomen. Je kunt echter gedemotiveerd raken door een gewichtstoename en eerder geneigd zijn ongezonde dingen te gaan eten. Wekelijks wegen zorgt ervoor dat je je minder snel zorgen maakt en je afvalpoging succesvol afsluit.

Tip 6: Informeer je omgeving

Laat je familie, vrienden en collega’s weten dat je de minder koolhydraten wilt eten. Op die manier hoef je niet telkens uit te leggen waarom je niet meedoet met een rondje gebak, je geen aardappels eet of je de saus bij een salade laat staan. Je zult dan door veel mensen worden gesteund tijdens je afvalpoging. Bovenal zal de sociale druk, die zo is ontstaan, zal het gemakkelijker zijn om ongezonde tussendoortjes te weerstaan.

Tip 7: Direct beginnen met afvallen

Door direct met je afvalpoging te beginnen, zul je vaak een beter resultaat weten te behalen, dan wanneer je eerst een begindatum gaat prikken. Van uitstel komt immers maar al te vaak afstel. Zeker als het op afvallen aankomt, zul je sneller geneigd zijn het begin zo lang uit te stellen dat er uiteindelijk niets meer van terechtkomt. Je moet niet wachten tot je eindelijk voldoende moed hebt verzameld om met afvallen te beginnen. Direct de knop omzetten en beginnen is dan ook het devies.