scrollTop top

A #toerke a day keeps the doctor away.

A #toerke a day keeps the doctor away.

9 gezondheidsvoordelen van een dagelijkse wandeling op een rijtje

Wandelen, dat kan iedereen. De linkervoet voor de rechtervoet en je bent vertrokken. Bovendien heb je er niet veel voor nodig én heeft de sport verschillende gezondheidsvoordelen. Dagelijks een #toerkedoen levert je dit allemaal op:

1. Je bouwt er een conditie mee op …

Door te wandelen bouw je op een rustig tempo een betere conditie op. Begin met een wandelingetje van 30 minuten, dat kan elke avond na het eten zijn of zo’n 2 of 3 keer per week. Door vervolgens telkens een beetje langer en sneller te wandelen, krijgt je uithoudingsvermogen een boost.

2. … terwijl het risico op blessures klein is

Als je een comfortabel tempo aanhoudt tijdens het wandelen en degelijke schoenen draagt, is de klans klein dat je blessures oploopt. Je spieren en gewrichten worden niet overbelast zolang je niet te snel of te ver wandelt en niet teveel hoogtemeters doet. Vaak wandelen is goed voor je kraakbeen en dus ook voor je spieren, gewrichten en botten. Het vermindert namelijk het verlies van botweefsel.

3. Het is goed voor je hart- en bloedvaten …

Wandelen verlaagt zowel je bloeddruk als je slechte cholesterol. Door wekelijks 1 keer een langere wandeling te maken, neemt het risico op hartproblemen al af.

4. … en het helpt diabetes voorkomen

Diabetes type 2 is een aandoening die helaas steeds vaker voorkomt. Uit onderzoek blijkt nu dat dagelijks 15 minuten wandelen na het eten ervoor zorgt dat je een beter glucosegehalte hebt. Zo kan wandelen het risico op diabetes verminderen, vooral op latere leeftijd.

5. Bewegen brengt zuurstof naar je lichaamsweefsels …

Een lichaam in rust pompt zo’n 3 tot 5 liter bloed per minuut rond. Als je een inspanning doet, kan dat oplopen tot wel 50 liter. Om alle weefsels in je lijf goed van zuurstof te voorzien, moet je dus regelmatig bewegen. Door te wandelen verbeter je zo zonder veel moeite de maximale zuurstofopname van je lichaam. Stap stevig door en gebruik je armen voor de ideale work-out.

6. … en je slaapt er beter door

Doordat je tijdens het wandelen zowel zuurstof als daglicht opneemt, slaap je ’s avonds beter. En een goede nachtrust heeft op zijn beurt weer heel wat voordelen voor je mentale en fysieke gezondheid.

7. Wandelen vermindert bovendien stress …

Een ontspannen wandeling, vooral in een natuurlijke omgeving, zorgt voor minder stress. Je krijgt de kans om je hoofd even helemaal leeg te maken en een frisse neus te halen. De gezonde buitenlucht en het zonlicht zorgen bovendien mee voor een beter humeur en verminderen je stressniveau.

Zin in een ontspannende wandeling? Doe deze test en ontdek welk #toerke er het best bij je past!

8. … maar verbetert ook je immuunsysteem

Door elke dag een halfuur te wandelen in de buitenlucht, nemen de witte bloedcellen in je lichaam toe. Die cellen zorgen ervoor dat je lichaam zich kan verzetten tegen infecties en virussen. Je immuunsysteem gaat er dus op vooruit dankzij het wandelen.

9. Tot slot is wandelen ook een laagdrempelige sport

Je hebt enkel een paar goede schoenen en kousen nodig en je kan vertrekken. Iedereen kan het en je kan het overal doen. Wandelen in de natuur is meestal het leukst, maar ook in je stad of dorp ontdek je waarschijnlijk nog knappe verborgen plekjes. Je hoeft niet ver te gaan, een blokje om is al een goede start. Zoals je ziet, heeft wandelen enorm veel gezondheidsvoordelen. Heb jij zin om je conditie te verbeteren en te genieten van deze voordelen? Begin vandaag nog met je #toerke en bouw een dagelijks wandelingetje in in je routine. Benieuwd welke 3 #toerkes jou op het lijf geschreven zijn? Doe hier de test en ontdek het!


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!