Een Atletenvoet Voorkomen

atletenvoet-voorkomen.jpg

Een atletenvoet voorkomen is natuurlijk altijd handiger dan genezen. Vooral doordat als je eenmaal geïnfecteerd bent met een atletenvoet dan loop je altijd het risico dat het weer terug komt. Het is dus belangrijk om vanaf nu altijd voorzorgmaatregelen te nemen voor de behandeling van de voet. Zo kan je zelf proberen een nieuwe infectie te voorkomen. Dit bespaart je weer een bezoekje aan de huisarts en uiteraard veel irritatie aan de voeten.

Loop niet blootvoets op risicoplaatsen

Voor het voorkomen van atletenvoeten is het belangrijk om rekening te houden met de leefomgeving van schimmels. Schimmels zijn dol op vochtige ruimte en vochtige plekken op ons eigen lichaam. Daarnaast kunnen schimmels worden meegenomen met onze voeten of handen. Eén van de grootste risicoplaatsen zijn dus plekken waar veel mensen blootvoets lopen. Neem bijvoorbeeld de kleedkamer van de sportschool, openbare douches of de kleedkamer in het zwembad. Mocht je gevoelig zijn voor schimmels of dit gewoon willen voorkomen dan is het slim om sandalen of waterschoenen te dragen. Je voorkomt zo dat de schimmels op je huid of voeten terecht komen.

Schoenen een risicofactor voor schimmels

Schoenen zijn net als een kleedkamer een groot risicogebied voor schimmels. Probeer nooit je schoenen uit te wisselen aan andere. Ook het kopen van tweedehands schoenen is niet slim. Hierin kunnen schimmels achterblijven waar je vervolgens mee geïnfecteerd raakt door het dragen van de schoenen. Dit gebeurd overigens niet alleen door huidcontact, maar ook door textiel contact. Zorg er dus ook voor dat je regelmatig wisselt van schoenen en laat je schoenen regelmatig even luchten. Zo krijgen ze een beetje lucht en is er een kleinere kans om schimmels te ontwikkelen in de schoenen.

Sokken

Schimmels ontwikkelen zich op de huid en op textiel en dus ook in onze sokken. Onze sokken dienen dus van ademend materiaal gemaakt te zijn om zo de voeten meer zuurstof te geven. Koop dus geen zuurstof van synthetische materialen of katoen. Deze geven onvoldoende zuurstof door, waardoor schimmels meer kans krijgen om zich te ontwikkelen. Ververs tevens je sokken regelmatig en was ze minimaal op zestig graden. Met het verwisselen van de sokken bedoelen we minimaal één keer per dag en bij het sporten direct hierna.

Maak gebruik van een voetenbad

Bij de apotheek of drogisterij kan je terecht om een voetenbad te kopen. In dit speciale middel zit een schimmeldodend middel. Hiermee kan je de voeten dagelijks verzorgen en eventuele schimmels direct uitschakelen. We raden aan om minimaal één keer per dag je voeten hiermee te verzorgen. Eventueel kan je na het sporten je voeten een keer extra in bad doen. Je weet dan zeker dat je eventuele schimmels een kleinere kans geeft om zich verder op de voeten te ontwikkelen.

Na een bad of douche is het belangrijk dat je de voeten en vooral tussen de tenen goed afdroogt. Vocht en water kan de schimmels bevorderen om zichzelf verder te ontwikkelen. Dit is de reden dat schimmels vaak tussen de tenen ontwikkelen en niet op de voet.

Schimmeldodend poeder

Eventueel is het mogelijk om in vooral je sportschoenen schimmeldodend poeder te doen. De kans op schimmels tijdens het sporten neemt zo aanzienlijk af. Eventueel kan je de poeder ook gebruiken in je dagelijkse schoenen of als je tijdelijk schoenen van een ander leent.

Tips om een atletenvoet te voorkomen

Hoe een Atletenvoet voorkomen? Deze tips moeten je alvast verder helpen. Twijfel niet om jouw tips of bemerkingen te posten in ons forum. 

  • Draag sandalen of waterschoenen in openbare douches.
  • Koop geen tweedehands schoenen.
  • Draag geen schoenen van andere sporters.
  • Kies voor ademende sokken dus geen synthetische materialen.
  • Wissel minimaal één keer per dag je sokken.
  • Was je sokken altijd op 60 graden. 
  • Was je voeten dagelijks met een voetenbad met schimmeldodend middel.
  • Droog je voeten na het wassen of douchen goed af vooral tussen de tenen in.
  • Maak gebruik van schimmeldodend poeder in de schoenen.