Zo vermijd je een schimmelnagel bij het sporten

Wanneer onze (teen)nagels besmet raken met een schimmelinfectie, krijgen ze een bruine of geelachtige kleur en zien ze er dik en brokkelig uit. Deze aandoening wordt vaak schimmel- of kalknagel of medisch onychomycose genoemd.

Hoewel schimmelnagels natuurlijk geen fraai zicht zijn, hoef je je er zeker niet voor te schamen. Maar liefst 10% van de bevolking heeft hier namelijk last van! Bovendien zijn er een aantal bevolkingsgroepen die een groter risico lopen schimmelnagels te ontwikkelen dan andere. Ook sporters vormen een risicogroep.

Waarom hebben sporters meer last van schimmelnagels?

Er zijn een aantal risicofactoren die ervoor zorgen dat sporters vaker last krijgen van schimmelnagels dan niet-sporters. Atleetvoet, een vaak voorkomende kwaal bij sportievelingen, wordt in in 30 tot 59% van de gevallen geassocieerd met onychomycose.

Vochtige, warme ruimtes

Eerst en vooral komen heel wat sporters in contact met vochtige, warme ruimtes waar veel mensen op hun blote voeten lopen. Denk bijvoorbeeld maar aan gemeenschappelijke douches of kleedruimtes. Als je in dergelijke ruimtes zelf op blote voeten rondloopt, kom je gegarandeerd in contact met schimmels. Droog je vervolgens je voeten onvoldoende af en steek je ze in vuile sokken of in knellende schoenen, dan is de kans op een schimmelinfectie groot.

Sportschoenen

Het langdurig gebruik van warme, vochtige sportschoenen vormt een tweede risicofactor. Het schoeisel dat je draagt kan op zich weliswaar geen infectie uitlokken, maar het kan ze wel verergeren, omdat ze een ideale broedplaats voor schimmelgroei vormt. Eens je schoenen besmet zijn, kunnen ze ook een nieuwe infectie veroorzaken.

Letsels aan tenen en teennagels

Een derde risicofactor is te wijten aan het feit dat sporters vaak herhaaldelijk letsels aan hun tenen en teennagels oplopen. Bovendien kan de constante wrijving van de teennagel tegen de binnenkant van de schoen ervoor zorgen dat de teennagel ontstoken raakt en vatbaarder wordt voor schimmelinfecties.

Wat kan je eraan doen?

Schimmelnagels zijn vrij hardnekkig, en zeker voor sporters is het moeilijk om ze volledig te voorkomen, maar met de volgende tips in het achterhoofd daalt het risico wel aanzienlijk:

  • Knip je teennagels regelmatig. Zorg ervoor dat ze een rechte vorm hebben. Knip ze echter niet te kort af, want dat verhoogt net het risico op infecties.
  • Trek regelmatig schone sokken en schoenen aan. Gooi oude sportschoenen op tijd weg, want deze kunnen besmet zijn met eerdere schimmelinfecties.
  • Was je voeten na iedere training, maar gebruik niet te veel zeep.
  • Droog je voeten na iedere training goed af met een handdoek, en laat ze indien mogelijk aan de lucht drogen voordat je je schoenen aandoet. Schimmels woekeren vooral in vochtige ruimtes.
  • Deel geen handdoeken, kousen of nagelschaartjes met andere mensen. Anders kunnen infecties overgebracht worden.
  • Loop in gemeenschappelijke douches of kleedkamers niet op je blote voeten rond, maar doe slippers aan.
  • Negeer symptomen van schimmelnagels niet! Hoe sneller je ze aanpakt, hoe sneller je er ook weer van af raakt. Een middel uit de apotheek zoals Naloc helpt de schimmel doden en je nagel genezen.