scrollTop top

Gewicht verliezen of vet verbranden, welke kies jij?

Gewicht verliezen of vet verbranden, welke kies jij?

Het klinkt hetzelfde, maar toch is dat niet zo. Je kan namelijk op verschillende manieren gewicht verliezen. En hierbij is het dus niet altijd zo dat je alleen maar die overtollige kilo’s lichaamsvet gaat verbranden.

En uiteindelijk is dat wel het doel dat je probeert te bereiken. Indien je te maken hebt met overgewicht en je wil af van die extra kilootjes. Of is het zelfs noodzakelijk (om verschillende gezondheidsrisico’s) om er iets aan te doen, wat vaak bij obesitas het geval is.

Het is belangrijk dat je een gezonde levensstijl hebt, zodat het niet zover hoeft te komen. We geven je in dit artikel een aantal richtlijnen hoe je de vetverbranding kunt verhogen. Je kan hier ook veel extra tips vinden, en zelfs een gratis schema die je helpt jouw doelen sneller te bereiken.


Veel diëten baseren hun snelle winst op vochtverlies

In de beginfase is het vrij gemakkelijk scoren met een dieet, en in feite zou iedereen het advies hiervoor kunnen geven. Je weet namelijk vast wel dat minder calorieën eten en drinken belangrijk is. En nadat je dit toepast zal je in de eerste paar weken (meestal) snel een paar kilo’s kwijtraken.

Maar daarna wordt het iets ingewikkelder. In de eerste paar weken zal je namelijk met een calorierestrictie met name veel vocht kwijtraken. Het heeft te maken met minder calorieën (in de vorm van o.a. koolhydraten) die normaal gesproken worden omgezet naar glycogeen en glucose in je lichaam. En die nemen ook water op, waardoor bij het verminderen hiervan dit vocht niet zal worden opgenomen.

Nadat het effect van vochtverlies heeft plaatsgevonden, begint pas het echte werk. Zorg er dus voor dat je goed op de hoogte bent van hoe afvallen werkt, zodat je ook echt vet zal gaan verbranden.

Hoe ga je wel (te veel) opgeslagen lichaamsvet verbranden?

Om je een beetje op weg te helpen, hebben we hieronder een aantal basisregels voor je klaargezet. Indien je dit opvolgt zal je al snel verschil gaan merken. Wil je nog meer tips om je vetverbranding te verhogen, kun je ook deze 12 tips voor vetverbranding eens checken die hierbij ondersteunen.

Geen of minder suikers eten en drinken

Het is essentieel om te starten met een van de belangrijkste factoren: suikers. Je vindt deze snelle koolhydraten namelijk vaak in geraffineerde vorm terug in veel producten die je in de winkel koopt. En ze spelen een belangrijke rol in het ontwikkelen van overgewicht.

Ze verstoren (in overmaat) je hormoonbalans, en geven hiermee vetopslaghormonen de vrije hand en blokkeren juist de vetverbrandende hormonen. Het minderen van suikers, zal dit proces dus omdraaien.

Je krijgt suikers heel gemakkelijk binnen. Je moet maar eens kijken, hoeveel suikers er in de producten zitten die je allemaal koopt. En natuurlijk ook wat je allemaal drinkt (denk aan cola of andere frisdranken en sappen). Probeer hier een flinke vermindering in aan te brengen.

Een natuurlijk voedingspatroon hanteren met verse producten

Het aanpassen van je voedingspatroon is ook van cruciaal belang, want met alleen suiker vermijden ben je er niet. Vind hierbij zoveel mogelijk de weg naar natuurlijke en verse producten. Je zal merken dat het op die manier veel gemakkelijker is, en zo zou je altijd moeten eten en drinken.

Je kan hierbij natuurlijk denken aan groentesoorten (die je meestal onbeperkt mag eten), maar ook fruit, nootjes, zaden, pitten, vlees (bij voorkeur kip) of vis, eieren en andere dingen die heel lekker en voedzaam zijn.

Het is namelijk wel belangrijk dat je goed eet, maar wel van de juiste dingen. En natuurlijk moet je (bij afvallen) ook zeker niet gaan overeten, maar ook dat gaat makkelijker omdat de gezonde voeding voedzamer is en je dus minder snel de behoefte hebt aan “ongezonde” snacks.

Meer water drinken is gezond en helpt ook

Ga ook meer water drinken, het is de beste dorstlesser die er is en heerlijk gekoeld (of met een beetje citroen erdoorheen geperst). Het koude water zorgt overigens ook nog voor een thermisch effect, waarbij je lichaam gaat opwarmen naar lichaamstemperatuur.

Het kost energie en je zal er dus weer iets meer de vetverbranding mee verhogen. En ook al gaat het om hele kleine verschillen, ze tellen wel bij elkaar op, daarbij is koud of gekoeld water heel lekker om te drinken.


Sporten en vaker aan lichaamsbeweging doen

Je vetverbranding gaat ook omhoog, op het moment dat je vaker naar de sportschool gaat of op andere manieren gaat sporten. Het is na een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon, de belangrijkste factor die tot een hogere vetverbranding zal leiden.

Meer lichaamsbeweging is altijd goed, je kan dit samen doen met jouw partner of op tal van andere manieren (met anderen) meer aan lichaamsbeweging gaan doen.


Ontspanning en genieten van het leven

Het is na al die inspanning ook belangrijk af en toe goed te relaxen. Je zal vrolijker door het leven gaan en jouw lichaam herstelt dan ook weer. Volop genieten van het leven is je belangrijkste motto!

En ook gezellig met familie en vrienden op pad gaan, plezier hebben en lachen zijn essentieel hierbij. Ze helpen ook je vetverbranding te verhogen.


En ben je klaar om jouw vetverbranding te boosten?

Je bent nu een stuk wijzer over vetverbranding, en hoe boosten ervan werkt. We raden zeker aan deze tips in de praktijk te brengen om te ontdekken hoe ze voor jou werken …en snel jouw ideale figuur kunt gaan bereiken!


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    40.342.012
  • Aantal
    doden
    1.117.496
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    230.480
  • Aantal
    doden
    10.443

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!