Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Inge De Muynck van Wolfin Eyewear.
1. Wat is Wolfin Eyewear?
‘Wolfin is meer dan zomaar een Belgisch eyewearmerk. Met de verhalen die we delen hoop ik andere mensen te inspireren of een hart onder de riem te steken. Daarom werken we niet met modellen, maar met personen die ook allemaal hun verhaal delen op de site.’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Ik was eigenlijk zover dat ik een punt wou zetten achter mijn job in de optiek. Ik werkte al meer dan twintig jaar in het familiebedrijf en had geen creatieve uitlaatklep meer. Door tijdsgebrek was ik gestopt met de juwelencollectie die ik naast mijn dagtaak uitbracht. Ik ben toen naar een talentencoach geweest. Zij bevestigde dat ik dat creatieve echt wel nodig heb maar stelde me ook de vraag waarom ik dat niet binnen de firma deed, met een eigen collectie bijvoorbeeld. Na een paar jaar was Wolfin een feit.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
‘Ik denk dat heel wat werkende vrouwen moeite hebben met het vinden van de juiste balans. We willen in alles uitblinken, een goede collega zijn, een goede baas, een goede moeder en een goede partner. We leggen voor onszelf de lat zodanig hoog dat we dreigen eraan onderdoor te gaan. Ik probeer op mijn socials te tonen dat het ok is om niet perfect te zijn. Vorig jaar (2022) is mijn relatie gestrand. De vader van mijn kinderen was niet gelukkig met de partner die ik was. Vandaag heb ik daar vrede mee. We kunnen alleen maar proberen om een zo goed mogelijke versie te zijn van onszelf en soms ga je de mist in en da’s ok. Dat is de boodschap die ik wil meegeven aan mijn volgers. Je bent ok hoe je bent. Zorg in de eerste plaats dat je zelf gelukkig bent en dan komt alles wel goed. Mijn lijfspreuk is ‘this too shall pass’. Weten dat alles van voorbijgaande aard is, brengt veel rust met zich mee en maakt het makkelijker om moeilijke momenten in je leven te dragen.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Ik ben begonnen op een dieptepunt. In maart 2020 had ik mijn collectie klaar. En toen brak de hel los. In april verloor ik mijn moeder aan covid. Ik huil nog steeds om haar, maar ben ook heel dankbaar voor wie ze was en hoe ze me beïnvloed heeft. Ze was een fantastische vrouw. We werden overstelpt met berichten van klanten en mensen die haar gekend hebben. Ze was enorm geliefd.’
‘Er zijn al verschillende hoogtepunten geweest. De start van Wolfin in september 2020. Het feit dat we op een kleine vier maanden (covid)tijd met een vertegenwoordigster die niet gekend was in het optiekwereld en in bar slechte omstandigheden toch twintig klanten haalden. De pers die ons opnam. Iedere keer dat ik de nieuwe brillen voor de eerste keer toegestuurd krijg van de producent is voor mij ook telkens een absoluut hoogtepunt. En natuurlijk onze eerste internationale beurs in Parijs en de reacties die we daar kregen.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Het is achteraf altijd makkelijk om te zeggen wat je anders zou doen. Maar ondernemen is én blijft een leerproces. Ik zit al 25 jaar in de optiekwereld en ken heel wat mensen. Zelf produceren had ik nog niet gedaan en ik heb dan ook alles nog moeten uitzoeken. De eerste producent waar we mee samenwerkten was niet slecht maar de communicatie verliep heel moeilijk. Ondertussen zijn we veranderd en nu is er een veel fijnere en makkelijkere samenwerking.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘Ik wil echt nog veel meer voet aan wal krijgen in het buitenland. Eind januari staan we op een beurs in Nederland en in september gaan we terug naar Parijs. Op termijn wil ik ook een kindercollectie lanceren maar dat zal eerder iets voor 2025 worden. De nieuwe collectie voor 2024 is net ontworpen en doorgestuurd naar de producent om de technische tekeningen te maken.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Ik heb altijd heel erg veel bewondering gehad voor modeontwerpster Vivienne Westwood. Ze was iemand die ervoor ging. Die geen regels volgde en haar eigen koers voer. Ze geloofde in zichzelf en in haar kunnen. Iemand die haar bekendheid gebruikte ook om haar visie op de wereld te delen. Maar bovenal een fantastische ontwerpster die waanzinnige dingen kon doen door het draperen van stoffen. Helemaal selfmade en zonder opleiding.’
8. Had je een plan B?
‘Neen. Ik heb het geluk gehad dat ik Wolfin kon starten binnen een goed draaiend bedrijf. Stel dat Wolfin compleet de mist zou zijn ingegaan dan zou dat niet onoverkomelijk geweest zijn. Ik besef maar al te goed dat dit een enorme luxe is/was. Maar aan de andere kant wil ik ook met heel mijn hart en ziel dat mijn eigen collectie een succesverhaal wordt. Ik werk heel veel, veel meer dan vroeger. Ook ’s avonds en in het weekend. Maar het voelt veel minder aan als werken omdat ik nu op zeer veel verschillende levels creatief kan zijn. Of het nu over het ontwerpen zelf gaat, de namen van de collectie kiezen, Instagram inplannen of de marketingcampagne op poten zetten. Het is allemaal veel werk maar ik ben meer gedreven dan ooit in mijn job.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Wees trouw aan jezelf. Zorg dat je een solide plan hebt. Dat je weet wat je doet. Do the math. Maar laat je vooral niet beïnvloeden door anderen. Andere mensen gaan altijd voorzichtig zijn, twijfelen misschien aan je kunnen. Je gaat misschien een job opgeven en dan zullen er altijd mensen zijn die dat geen goed idee vinden. Als jij weet dat je kan slagen, als je er echt in gelooft dan heb je de mening van andere mensen niet nodig. Geloof in jezelf.’