Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Joris Jansen van YOKUU: ‘We willen de schoonmaakindustrie op z’n kop zetten’

Birte Govarts
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Joris Jansen van het ecologische schoonmaakmerk YOKUU.

Wat is YOKUU? 

‘YOKUU is een Belgische start-up met probiotische schoonmaakproducten. We werken met een hergebruiksysteem, want dat is niet alleen beter voor de planeet, maar ook voor je gezondheid. Op die manier willen we de schoonmaakindustrie op z’n kop zetten. Met onze producten ga je verder dan natuurlijk schoonmaken. Elke schoonmaakparel bevat namelijk miljarden goede bacteriën rechtstreeks uit de Belgische Ardennen. Onze slogan is ‘Clean Less, Live More’: onze bacteriën reinigen namelijk nog tot zeven dagen lang na én maken komaf met stof, geur en vuil.’

Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Het idee achter YOKUU ontstond tijdens mijn masterthesis, waarbij ik onderzoek deed naar microben in de binnenomgeving. Tijdens het maken van mijn thesis kwam ik tal van wetenschappelijke onderzoeken tegen waaruit blijkt dat het verlies van blootstelling aan microben resulteert in een verzwakt immuunsysteem. Meer nog, bacteriën worden door onze drang naar steriliteit resistent, wat leidt tot bepaalde superresistente bacteriën die onder andere voor dodelijke infecties zorgen in ziekenhuizen. Ik wou daar verandering in brengen en zo kwam YOKUU tot stand. Onze doelstelling is om de schoonmaakindustrie efficiënter, gezonder en ecologischer te maken. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat in het hygiënemodel van de toekomst microben en netheid niet langer haaks op elkaar staan. Microben spelen een fundamentele rol in onze gezondheid. Zo dragen we elk maar liefst drie kilo microben met ons mee, in ons eigen lichaam!’

Waarom is Yokuu een ‘gezond’ merk?

‘Traditionele schoonmaakproducten bevatten veel chemische ingrediënten die erop gericht zijn zichtbaar schoon te maken. Ze hebben als gevolg dat ze een microbe-arme omgeving creëren. Ze verstoren het ecosysteem in huis, omdat ze ook de gezonde bacteriën verwijderen. Met YOKUU doe je het anders en herstel je de natuurlijke balans in huis. Schoonmaken met onze producten is het toevoegen van vijftien miljard goede bacteriën uit de Ardennen. Bovendien zijn onze producten veilig voor mens en dier. Geen rode gevaartekens op onze herbruikbare fles!’

Joris en Janthe, zijn vriendin en zakenpartner.

Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Ondertussen run ik de start-up samen met Janthe, mijn vriendin en ondertussen co-founder. Wat begon op Bumble bloeide al snel uit tot een succesvolle samenwerking. Het feit dat dit zo vlot gaat, is zeker een hoogtepunt. Verder zijn we heel trots op onze samenwerkingen met Bio-Planet en Ekoplaza – twee toonaangevende ketens met gezonde en ecologische producten. Bij het ondernemersleven horen onvermijdelijk ook dieptepunten. Hier denk ik vooral aan cashflowproblemen die we hadden begin dit jaar, toen onze aanvraag voor een lening werd afgewezen. Daar hebben we veel uit geleerd!’

Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Onze andere slogan is ‘Hire slow, fire fast’. We denken beter na over wie we aannemen dan in het begin en maken ook snellere keuzes als iemand niet helemaal in het team past. Achteraf gezien zouden we ook duidelijkere doelstellingen zetten en vaker meetbare testen opzetten om zo de beste aanpak te vinden, voornamelijk op marketingvlak.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Ons doel is om met YOKUU hét toonaangevende probiotische schoonmaakmerk van Europa te worden. In de nabije toekomst zouden we heel graag samenwerken met dienstenchequebedrijven, om zo ook te zorgen voor een gezondere toekomst voor huishoudhulpen.’

Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘We kijken heel hard op naar de ondernemers achter Yun – na 10 jaar universitair onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen maakten zij huidverzorgingsproducten op basis van levende bacteriën. Ze hebben dus dezelfde filosofie als ons!’

Had je een plan B?

‘Nee, helemaal niet! Ik geloof 100% in YOKUU en onze missie, dus iets anders doen was nooit een optie. Maar ik zeg altijd: als het om één of andere reden toch niet zou lukken, word ik huisman.’

Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen? 

‘Just do it. Laat je omringen door de juiste mensen en leer van hen. En kies vooral voor een onderwerp of product waar je helemaal achterstaat, anders hou je het niet vol!’

De natuurlijke ingrediënten van YOKUU zijn vegan, kind- en diervriendelijk, bevatten geen microplastics noch andere chemicaliën. Daarnaast zijn alle verpakkingen gemaakt van 100% papier en bestaan de navulbare flessen uit hoogwaardig plastic voor een lange gebruiksduur.
 
Een starterkit met allesreiniger, badkamerspray, vloerreiniger en vaattabletten is verkrijgbaar voor €49,95.
Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…