Gezond vermageren doe je zo

gezond-vermageren-doe-je-zo.png

Een simpele formule om gewicht te verliezen is minder calorieën te eten dan dat je verbruikt. Als je lichaam geen calorieën meer heeft om te verbranden gaat het energie uit je vet voorraad halen waardoor je vet gaat verliezen én dus gewicht gaat verliezen. Echter, het is niet de bedoeling dat je door het minder eten voedingsstoffen te kort komt. Het is belangrijk de balans te vinden en op een gezonde manier af te vallen. Hier zijn een aantal tips om dit te bereiken.

1.Begin elke dag met een ontbijt

Het eten van een gezond ontbijt zet je spijsvertering op gang. Vezelrijk eten zoals havermout en bruin brood wordt aangeraden, want het verteert langzaam en geeft je geleidelijk energie. Vermijd suiker. Dit geeft je tijdelijk veel energie maar dit verdwijnt ook snel waardoor je weer de neiging krijgt om te gaan eten.

2. Geniet van je eten

Eet langzaam en op je gemak. Zorg ervoor dat je niet wordt afgeleid tijdens het eten en geniet van elke hap. Mensen die snel eten of onderweg eten hebben de neiging meer tot zich te nemen omdat de maaltijd ‘vergeten’ wordt of omdat het niet voldoende was.

3. Pauzeer even

Wacht altijd met het nemen van een tweede portie. In veel gevallen heb je genoeg aan één portie en als je even wacht is er een grote kans dat je dat een tweede portie niet meer wilt. Het duurt namelijk even voordat je hersenen registreren dat je vol zit.

4. Water bij de hand

Drink water, drinken is gezond. Drink tussen de maaltijden door en zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt. Dorst wordt vaak verward met honger en soms kan water drinken betekenen dat je je minder hongerig voelt. Leg tijdens het eten om elke twee happen even je bestek neer en neem een slokje water.

5. Eet voldoende groente en fruit

Zorg dat je elke dag drie porties groenten eet en het beste is om zo veelzijdig mogelijk te eten. Elke groente heeft verschillende voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Neem fruit na de avondmaaltijd. Als je na het eten trek hebt in iets zoets, is fruit een gezonde plaatsvervanger voor een gesuikerd dessertje of chocolade. Bovendien geeft fruit je langer een verzadigd gevoel.

6. Een lekker en gezond tussendoortje

Neem altijd een gezond tussendoortje mee in je tas, voor het geval je honger krijgt tussen de maaltijden door. Denk bijvoorbeeld aan een zakje wortelen of snoep tomaatjes, een stuk fruit of een gezonde muesli reep.

7. Goede planning is het halve werk

Plan altijd je maaltijden van te voren in. Zo weet je zeker dat je niet te veel (of ook te weinig) eet en zorg je dat je altijd voldoende bij je hebt. Neem je te veel mee, dan heb je gauw de neiging om het toch op te eten en neem je te weinig mee dan krijg je honger en is de verleiding groot om ergens onderweg iets ongezonds  te kopen. Als je van te voren plant is de kans kleiner dat je van je intenties afwijkt.

Lekker blijven eten en gezond afslanken? Raak 8 X meer gewicht kwijt dan wanneer je het in je eentje probeert.  Klik hier voor meer info.