Hoe opwarmen voor het lopen?

hoe-opwarmen-voor-lopen.jpg

Veel beginnende, maar ook ervaren, lopers maken de fout zich vergeten op te warmen voor het sporten. Hierdoor gaan ze vaak daags nadien voor een dag of twee kreupel door het leven. Voor zij die nog moeten starten: beter voorkomen dan genezen!

Juist daarom lijsten wij hier een aantal nuttige tips op van de warming-up, zoals dat heet in vaktermen:

Nut van warming up

De warming up heeft als doel louter het klaarstomen van het lichaam op zware arbeid. Dat kan slechts als de circulatie versneld en de daardoor ontstane warmte gecreëerd en verspreid wordt. Wat gebeurt er precies met je lichaam:

  • De rekbaarheid of elasticiteit van de spieren verhoogt aanzienlijk
  • Doordat je lichaam opwarmt, wordt er adrenaline aangemaakt. Deze adrenaline zorgt ervoor dat er meer zuurstof in het bloed en uiteindelijk in de spieren komt
  • De spieren hebben een betere reactiesnelheid waardoor je blessures voorkomt

Maak koude spieren warm

Een fout die vele beginners maken, is meteen beginnen met stretchen. Akkoord, dit is ontzettend belangrijk en we komen er later op terug. Maar koude spieren stretchen kan zorgen voor blessures dus uitkijken geblazen! Er zijn verschillende manieren om koude spieren warm te krijgen op een rustige manier. Fiets een stukje, wandel stevig door, spring een 10-tal keer op en neer met de armen zwaaiend, of jog heel langzaam en rustig om heel het lichaam wat los te krijgen.

Stretch, stretch, stretch!

Dit is cruciaal en kan je nooit te veel doen. Zie geen spier over het hoofd: armen, kuiten, hals, quadriceps, hamstrings, schouders …
Stretch je spier tot je ongemak ervaart, maar ga beslist niet verder als je pijn voelt.

Hitte & koude

Tip bij warm weer: drink voldoende voor je aan je warming up begint.
Tip bij koud weer: draag een opwarmingsvest en doe deze pas uit nadat je alle oefeningen goed uitgevoerd hebt. Ben je niet zeker? Verleng de warming up of hou hem aan tijdens het lopen. Meer zweten is uiteindelijk goed voor het lichaam.

OZ