De basisprincipes van stretchen

basisprincipes-van-stretchen.jpg

Elke oefening voor of na het sporten eindigt met verschillende rekoefeningen. Stretchen voorkomt dat de spieren na een oefening verkrampen. Stretchen is in principe een sport op zich. Het maakt je beweeglijker en een niet-sporter kan op deze manier een goede lichaamshouding aanhalen. Rekken geeft je veel nieuwe energie en het bevordert de afvoer van afvalstoffen. Waarom stretchen en rekken zo goed is, lees je in het onderstaand artikel.

Statische rekken

Statisch stretchen geldt tegenwoordig als een van de meest effectieve vormen van rekken. Het is een goede methode voor zowel beginnende als gevorderde sporters. Deze vorm van stretchen gebeurt aan de hand van je eigen vorm van lenigheid en kan ook worden toegepast zonder veel kans op blessures. Bij statisch stretchen ga je de spier rekken tot een maximale lengte gedurende een korte periode. De spier ga je ongeveer en 15 tot 20 seconden vasthouden.

Welke spieren moet ik rekken?

Rekken wordt vaak verwaarloosd en dat kan leiden tot onaangename gevolgen. Spieren gaan automatisch verkorten waardoor gewrichten steeds minder flexibel worden. De volgende spiergroepen zijn belangrijk om voldoende te stretchen:

  • Borstspieren
  • Nekspieren
  • Onderrugspieren
  • Achterste bovenbeenspieren
  • Spieren aan de binnenkant van de benen

Deze spieren hebben in het dagelijkse leven de neiging om te verkorten.

Hoe rek ik goed?

We kennen allemaal nog de stretch oefenen die we leerden op school. Velen nemen deze oefeningen over wanneer ze zelf gaan sporten Wat je echter niet weet is dat veel van deze oefeningen af te raden zijn, omdat ze vaak kunnen leiden tot blessures aan banden en spieren. Ondertussen zijn veel nieuwe methodes uitgevonden om te stretchen. Het kan raadzaam zijn om even een expert op te zoeken op internet en hun advies volgen. Een aantal tips waar je zeker op moet letten bij het stretchen:

  • Voor het stretchen moet de spier warm zijn, daarom doe je de stretchoefeningen best meteen na elke oefenbeurt, daarmee blijven de spieren soepel en elastisch.
  • De houding moet vastgehouden worden tot 15 à 20 seconden.
  • Herhaal elke oefening 2 tot 3 keer.
  • Stretch zonder stress, neem dus de tijd om te stretchen en doe het langzaam aan.
  • Het is belangrijk de pijndrempel niet te overschrijden bij het rekken, stretchoefeningen mogen nooit pijn doen.
  • Zorg ervoor dat je je adem niet inhoudt, adem dus gelijkmatig door.
  • Let bij elke oefening dat de rug steeds recht blijft. Maak geen holle rug.

De voordelen van stretchen

  • Stretchen helpt het lichaam te ontspannen na een workout.
  • Stretchen zorgt voor meer beweeglijke gewrichten die leiden tot betere sportprestaties.
  • Door te stretchen gaan onze spieren meer flexibeler worden.
  • Stretchen zorgt voor een betere bloedcirculatie, hoe meer je stretcht moe minder snel de spieren stijf worden.
  • We kunnen er beter door slapen.
  • Na stretch- of fitnessoefeningen ga je je veel energieker voelen.
  • Het helpt tegen stress. Wanneer je gestresseerd bent gaan de spieren verkrampen, ga dus de spieren stretchen om terug te leren ontspannen en te ontstressen.
  • Wie regelmatig stretcht gaat een betere lichaamshouding hebben en meer ontspannen zijn.

Stretch oefeningen zijn dus effectief belangrijk voor de gezondheid en maken deel uit van een goede lichaamsbeweging. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen bij het uitvoeren van stretchoefeningen. Wil je meer van dat? Probeer dan eens een aantal yoga oefeningen