Lopen op een nuchtere maag

lopen-op-nuchtere-maag.jpg

Veel mensen beweren dat het beter is om op een nuchtere maag te lopen of te sporten. Met een nuchtere maag zou je meer vet verbranden bij lichamelijke inspanningen, dan met een volle maag. Ook wordt beweerd dat je sportprestaties dan beter zijn. Maar klopt dit ook werkelijk?

Nuchter

Er zijn verschillende onderzoeken die zeggen dat je op een nuchtere maag meer vet verbrandt. Echter zijn er ook heel wat onderzoeken die deze stelling tegenspreken. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat je hersenen ’s nacht de suikerreserves in je bloed en lever aanspreken. Hierdoor ga je tijdens het sporten je vetreserves sneller aanspreken als energiebron. Daarnaast zou trainen op een nuchtere maag je mentaal sterker maken. Dat komt omdat het enorm zwaar is.  Een nadeel aan sporten op een nuchtere maag, is dat je een langere hersteltijd nodig hebt dan wanneer je gaat sporten met een goed gevulde maag. Ook kan niet met zekerheid gezegd worden dat je sportprestaties verbeteren door te sporten op een lege maag.

Nadelen

Doordat je gaat trainen op een lege maag, neem je geen energie op waardoor je minder intens kan sporten. Je hebt ook meer kans dat je je zwak voelt of zelfs flauwvalt. Daarom valt het toch aan te raden om voor het sporten een lichte maaltijd te eten. Op die manier kan je meestal de inspanning wat langer volhouden.

Voor het sporten

Eet vooral een lichte maaltijd voor het sporten, die makkelijk te verteren is. Hierbij kan je denken aan geraffineerde voedingsmiddelen zoals brood, vezels, pasta etc. Je kan ook kiezen voor een banaan, appel of muesli. Wat je ook eet, zorg er altijd voor dat je niet te veel eet.

Tijdens het sporten

Zorg vooral dat je tijdens het sporten voldoende water drinkt. Voor de meeste mensen is het niet nodig om tijdens het sporten iets te eten. Tenzij je meer dan een uur gaat trainen. Je lichaam heeft dan nood aan koolhydraten. Deze kan je innemen in de vorm van druivensuiker, bananen of een sportdrankje. Koolhydraten geven je een energieboost.

Na het sporten

Eet je hoofdmaaltijd pas na het sporten. Na het sporten heeft je lichaam nood aan vocht, suikers en eiwitten. Drink opnieuw genoeg water en wacht toch zeker wel een uur na je inspanning om te eten. Je lichaam moet eerst recupereren.

Kies voor een gezonde maaltijd. Eet hierbij voldoende groenten, kip, volkorenrijst, fruit, aardappelen of muesli. Als je last hebt van spierkrampen, dan kunnen volgende voedingsmiddelen je misschien helpen:

  • Noten
  • Vijgen
  • Spinazie
  • Avocado