Hoge bloeddruk voorkomen en verhelpen via voeding

hoge-bloeddruk-voorkomen

Veel Belgen kampen met een hoge bloeddruk. Doordat er nauwelijks waarneembare symptomen zijn, is de meerderheid daar niet van op de hoogte. Hoofdpijn, duizeligheid en bloedvlekjes in het oog kunnen duidelijke aanwijzingen zijn, maar vaak wordt de link met hypertensie niet gelegd. 

Meten is weten 

Daarom is het heel belangrijk dat je je bloeddruk jaarlijks laat meten want mits een aantal aanpassingen van leefgewoonten kan een hoge bloeddruk – en het verhoogd risico op hart- en vaatziekten dat daarmee gepaard gaat – verholpen worden. Wij geven je een aantal voedingtips. 

De Schijf van vijf

In de Schijf van Vijf zijn alle voedingsmiddelen die goed zijn voor hart- en bloedvaten opgenomen: fruit, groente, volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis. We raden je aan om gemiddeld 250 gram groenten en fruit per dag te eten. Dat komt overeen met twee vuisten groenten en twee stukken fruit. Verder is het ook belangrijk dat je voldoende vezelrijke producten eet en de hoeveelheid verzadigde vetten binnen de perken houdt. 

Wie bovenstaande tips dagelijks toepast, geraakt al ver. Mensen die kampen met een hoge bloeddruk vragen we een extra inspanning te leveren en de onderstaande maatregelen zoveel mogelijk toe te passen.  

Beperk je zoutinname

Het is voor iedereen raadzaam om minder zout te eten maar in het bijzonder voor mensen die een hoge bloeddruk hebben. Minder zout eten, vermindert bovendien het risico op hart- en vaatziekten.

Vermijd kant-en-klare maaltijden en experimenteer met andere smaakmakers. Wat dacht je van citroensap op je stukje kip? Wees je er ook bewust van dat kant- en klare kruidenmengeling ook vaak ‘verborgen’ zout bevatten. Kies indien mogelijk voor de verse variant.

Drink alcohol met mate

Na twee glazen alcohol verhoogt je bloeddruk automatisch. Een glaasje drinken, hoort bij de geneugten van het leven, je hoeft alcohol dus niet per se uit je leven te bannen. Maak er geen gewoonte van om na het werk een pintje te drinken, maar hou dat voor speciale gelegenheden. Wedden dat je er dubbel zoveel van geniet? 

Drink thee

Een volwassene heeft ongeveer 1,5 à 2 liter aan dranken per dag nodig. Wie graag eens iets anders drinkt dan water, kiest voor groene of zwarte thee. 3 koppen per dag verkleint de kans op een beroerte en verlaagt je bloeddruk. High tea time

Beweeg voldoende

Naast gezonde eetgewoontes is het ook belangrijk dat je er goede bewegingsgewoontes op na houdt. Dagelijks een halfuur bewegen, verlaagt je bloeddruk en vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Zoek het niet te ver. Als je nooit sportief geweest bent, hoef je jezelf niet plots af te matten in de fitness. Dagelijks een blokje wandelen of met de fiets naar je werk gaan, is zeker ook goed. Ga op zoek naar een manier van bewegen die je op lange termijn volhoudt. 

Ubiquinol-Q10

Heb je de indruk dat je bloeddruk niet voldoende daalt? Een aanvulling met een supplement dat Ubiquinol (co-enzym Q10) kan dat extra duwtje in de rug geven. Het enzym heeft namelijk een bloeddrukregulerende werking. Dat wil zeggen dat het enzym een hoge bloeddruk verlaagt en een lage bloeddruk verhoogt. Bij een normale bloeddruk oefent het enzym geen invloed uit. Voor meer informatie raden we je aan je huisarts te raadplegen. 

De Japanse fabrikant Kaneka staat erom bekend kwalitatieve, bio-identieke Ubiquinol-Q10 te maken. Onder andere Pharma Nord, Trenker, Nutrisan, Therasience, Hiddit en Pileje gebruiken Ubiquinol-Q10 van Kaneka in hun producten.