Kan het kwaad om te zwemmen na het eten?

kan-kwaad-om-te-zwemmen-na-eten.jpg

Als kind heb je van je ouders regelmatig te horen gekregen dat je beter niet meteen kan zwemmen na het eten. Het is alleen natuurlijk de vraag of het ook echt kwaad kan om te gaan zwemmen na het eten. Dit zou volgens onze ouders en volkerengeloof te maken hebben met onze spijsvertering. De spijsvertering is namelijk nog niet goed op gang, waardoor je niet goed kan gaan zwemmen met een volle maag. Volgens ouders zou je last kunnen krijgen van spierkrampen en kan je zelfs verdrinken door na het eten te gaan zwemmen. Maar hoe zit dit nu eigenlijk echt?

Niet zwemmen na het eten is een fabel

Zowel het rode kruis als de gezondheidsdiensten vermelden helemaal niets over het feit dat je niet kan zwemmen na het eten. Er zijn dan ook geen bewijzen gevonden dat je lichaam het eten niet goed zou kunnen veteren doordat je al direct na het eten gaat zwemmen. Je hoeft dus niet een uur te wachten voor je in het zwembad springt voor een frisse duik. Je mag gerust gaan lunchen in het zwembad voor je weer verder gaat met je training. Vooral bij recreatief zwemmen is er geen enkel probleem om na het eten direct weer verder te gaan zwemmen. Maar naast recreatief zwemmen is er ook niets bekend over problemen met de spijsvertering bij sportief zwemmen. Je mag dus gerust met een volle maag jezelf volledig inzetten voor je zwemsport.

Waar komt de fabel precies vandaan?

Ongeveer vijftig jaar geleden bracht het Amerikaanse rode kruis een folder op de markt. In deze folder stond informatie over dagelijkse dingen die we beter niet konden doen met het oog op de gezondheid. Zwemmen na het eten stond hier nadrukkelijk in omschreven. Je kon beter een uur na het eten niet gaan zwemmen want dit kon zeer gevaarlijk zijn. Volgens de folder kon er een soort maagkramp ontstaan als je ging zwemmen na het eten. Door deze kramp kon je zelfs verdrinken. Dit advies werd generatie op generatie doorgegeven waardoor deze fabel nog steeds bekend staat als echt waar. Dat werd pas ontdekt in de jaren zestig toen een sportarts onderzoek ging doen naar wat er gebeurt als je ging zwemmen na het eten. Er gebeurde helemaal niets en er verdronken al helemaal geen zwemmers. Het maakte niet uit of het recreatief zwemmen was of topsport in beide situaties bleek er niets aan de hand te zijn. In de brochures van vandaag de dag staat deze waarschuwing dan ook niet meer opgenomen.

Bepaalde voeding beter wel weren

Ondanks dat je gewoon direct na een lunch mag gaan zwemmen kan je bepaalde voeding toch beter wel weren. Dat heeft niets te maken met maagkrampen, maar vooral met hoe jezelf voelt in het water. Bepaalde voeding kan namelijk een naar gevoel geven tijdens het zwemmen omdat het te lang in de maag blijft zitten. We hebben het hierbij dan vooral over vetrijk eten. Het enige wat wel echt tot een verdrink dood kan leiden is alcohol. Door alcohol kan het gebeuren dat je verdrinkt zelfs als je heel goed kan zwemmen. Ga dus niet een fles alcohol achterover slaan en ga altijd nuchter zwemmen. Het volgende voedsel kan je beter mijden voor het zwemmen:

  • Vlees
  • Vis
  • Frituur
  • Noten
  • Hartige sauzen zoals mayonaise.
  • Spek

Eten voor een sportprestatie

Ondanks dat je beter niet vet kan eten is het wel handig om voor het zwemmen wat gegeten te hebben. Topsporters worden bijvoorbeeld altijd geadviseerd om koolhydraten te eten zoals een pasta met weinig vet. Dat geeft ze genoeg kracht om een prestatie te leveren. Als je dat niet doet dan kan dat zelfs gevaar opleveren met flauwvallen als resultaat.