Nergens zin in? De mogelijke oorzaken op een rijtje

Geraak je elke dag moeilijk uit bed ondanks dat je wel vroeg gaat slapen? Heb je weinig energie, voel je je uitgeput, heb je nergens zin in en ervaar je een zekere lusteloosheid? Heb je vaker dan normaal zin om een dutje in het midden van de dag te doen? Dan heb jij duidelijk last van vermoeidheid.

Vermoeidheid is subjectief

Vermoeidheid is een fenomeen dat niet gemeten kan worden op basis van objectieve elementen. De een zal zeggen dat hij zich helemaal uitgeput voelt, terwijl de ander zich gewoon een beetje moe zal voelen.

Daarbij komt nog dat vermoeidheid geen specifiek symptoom is: het is niet gelinkt aan een bepaalde aandoening. Het kan wijzen op een ernstige ziekte, zoals depressie of kanker, maar kan evengoed te wijten zijn aan een banale verkoudheid.

In veel gevallen wordt vermoeidheid veroorzaakt door een ongezonde levensstijl die herkend kan worden aan de onderstaande puntjes:

1. Ongezond voedingspatroon

Te weinig groenten en fruit, te veel suiker. Velen onder ons hebben geen gevarieerd voedingspatroon. Slechts een kleine minderheid van de bevolking haalt de aanbevelingen van twee stukken fruit en 300 gram groenten per dag.

Eet je veel ‘zichtbare’ vetten zoals boter of olie en grijp je snel naar koekjes, snoep en gefrituurde snacks? Die laatste behoren tot de ‘restgroep’: voedingsmiddelen die we eigenlijk niet nodig hebben. De kans is groot dat dat futloze gevoel veroorzaakt wordt door ongezond te eten. Want voedzaam eten maakt je niet alleen gezonder maar ook gelukkiger.

2. Onvoldoende beweging

Zit je het grootste gedeelte van je werkdag gekluisterd aan je computerscherm? En hang je op zondag liever in de zetel dan een deugddoende wandeling te maken? Hoog tijd dat je die zitmarathon doorbreekt.

Uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat een op de drie Belgen te weinig beweegt. Regelmatig bewegen geeft je nochtans energie en maakt je op lange termijn ook echt gelukkiger. Denk daar maar eens aan als je op zondag geen zin hebt om je zetel te verlaten.  

3. Te weinig slaap

Het klinkt als een open deur, maar de kans is groot dat je gewoon te weinig slaapt. Iedereen heeft een andere slaapbehoefte. Het is dus moeilijk om te zeggen hoeveel uren slaap jij precies nodig hebt. De een is na zes uur slaap volledig uitgerust, terwijl de ander baat heeft bij twee uur extra.

Belangrijk is dat je probeert een slaappatroon op te bouwen. Ga op een vast tijdstip slapen en sta op een vast tijdstip op. Verban ook zeker je smartphone uit de slaapkamer.

Gooi het roer om

Herken je je in de bovenstaande oorzaken? Hoog tijd dat je gezondere keuzes gaat maken en je levensstijl aanpast. Geef je lichaam wel even tijd om zich aan te passen. De kans is groot dat je je na een tijdje al een pak fitter en minder lusteloos voelt.

Is dat niet het geval? Dan heb je misschien een extra duwtje in de rug nodig, bijvoorbeeld via een voedingssupplement. Vermoeidheid kan bijvoorbeeld te wijten zijn aan een tekort van Q10, een stof die van nature in het lichaam voorkomt, en je cellen en bloedvaten van de nodige energie voorziet.

Kies indien mogelijk voor een supplement met Ubiquinol, de actieve vorm van Q10 waarmee je lichaam meteen aan de slag kan. Je vindt supplementen met kwalitatieve Ubiquinol-Q10 onder andere in het gamma van Pharma NordTrenkerNutrisanTherasienceHiddit en Pileje.