Onderzoeksbureau iVOX peilde in opdracht van Multipharma bij 2.000 Belgen naar wat patiënten concreet verwachten van hun apotheker. De resultaten van de eerste bevraging, die de apothekerscoöperatie voortaan jaarlijks wil uitvoeren om een duidelijke kijk te hebben op de specifieke noden van haar patiënten, wijzen uit dat Belgen heel veel belang hechten aan persoonlijk en deskundig advies van hun apotheker.
Maar liefst 85% van de bevraagden heeft een vaste apotheek. Toch is niet alles bespreekbaar. Bijna de helft (48%) geeft aan dat ze sommige klachten niet durven bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dat ze bepaalde zaken sowieso niet met hun apotheker kunnen bespreken, 25% geeft aan uit gêne al specifieke producten online gekocht te hebben.
De apotheker als gezondheidsadviseur
Advies (97%), deskundig personeel (94%) en persoonlijk contact (85%): dat zijn de prioriteiten van de Belg bij de apotheker, meer nog dan een ruim assortiment (79%), snelle service (79%) en prijs (77%), dat dus pas zesde staat op de prioriteitenlijst. 85% heeft een vaste apotheek, 82% vindt het belangrijk de apotheker vragen te kunnen stellen over bepaalde persoonlijke gezondheidsklachten en voor 52% is het advies van de apotheker vaak ook doorslaggevend voor de uiteindelijke aankoop.
Want hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk 56% en 61%. Tegelijk geeft 26% aan soms het gevoel te hebben dat er weinig tijd is voor persoonlijke vragen of advies.
Gênante kwaaltjes
Opvallend: ondanks de nood aan persoonlijk advies, hebben Belgen vaak schroom om sommige zaken te delen in de apotheek. Zo durft bijna de helft (48%) van de ondervraagden bepaalde onderwerpen niet aanhalen in aanwezigheid van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dan weer bepaalde zaken tout court niet te kunnen bespreken met de apotheker of er nu andere klanten bij zijn of niet. 25% kocht zelfs al gezondheidsproducten online omdat ze het gênant of ongemakkelijk vonden ernaar te vragen bij de apotheek.