Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Nog steeds doodmoe ’s ochtends? De slaapexpert geeft 7 tips voor meer energie tijdens de wintermaanden

Birte Govarts
4 min read

Kruip jij elke avond netjes op tijd onder de wol, maar voel je je ’s ochtends alles behalve uitgerust? In dit artikel geeft Theresa Schnorbach, slaapexpert bij Emma Matras, tips om ook in de winter energiek wakker te worden.

1. Ga naar buiten!

‘Maak tijdens de winter actief gebruik van de ‘zonuren’: ga ’s ochtends of tijdens je lunchpauze zo vaak mogelijk naar buiten en geniet van het licht. Probeer thuis of op kantoor ook zo dicht mogelijk bij een raam te zitten.’

2. Blijf actief

‘Zorg voor voldoende lichaamsbeweging (hoe moeilijk dat soms ook is). Fiets naar het werk, ga ’s middags een rondje hardlopen of doe thuis aan aerobics. Heb je ’s ochtends moeite met wakker worden? Dan kunnen enkele simpele stretchoefeningen je helpen om de afgifte van hormonen die de alertheid bevorderen te stimuleren.’

3. Zet de verwarming op je slaapkamer niet te hoog

’18°C is de ideale kamertemperatuur voor een goede nachtrust. Zet het raam op je slaapkamer open wanneer je wakker wordt en vooraleer je gaat slapen om de kamer fris te houden en ervoor te zorgen dat het er niet te warm wordt.’

4. Let op met licht

‘Ik raad aan om fel licht en elektronische apparaten uit de slaapkamer te weren, of om op z’n minst filter-apps te installeren die blootstelling aan blauw licht blokkeren. Vergeet niet dat blootstelling aan (blauw) licht voorkomt dat je hersenen het slaaphormoon melatonine vrijgeven, waardoor het moeilijker voor je wordt om in slaap te vallen als je er klaar voor bent.’

‘Anderzijds kan tien minuten blootstelling aan zonlicht als je voor het eerst wakker wordt je alertheid een boost geven en je helpen om je frisser te voelen. Als je in de winter wakker wordt voordat de zon opkomt, kun je ook lampen kopen die de zonsopgang nabootsen om je te helpen op natuurlijke wijze wakker te worden.’

5. Luister naar je lichaam

‘Heb je te weinig geslapen tijdens de feestdagen? Kruip deze week dan wat vroeger in bed of doe ’s namiddags een dutje. Doe dat wel voor 16u!’

6. Eet ten laatste drie uur vooraleer je in bed kruipt

‘Zo geef je je lichaam de kans om alles te verteren vooraleer je gaat slapen.’

7. Doe wat werkt voor jou

‘Neem de tijd om na te denken over wat jou ’s ochtends motiveert en wat je grootste obstakels zijn om uit bed te komen. Vind je het te koud om ’s ochtends uit bed te komen? Zet dan de verwarming in je keuken of badkamer aan om het verschil minder groot te maken. Vind je het hectisch om je ’s ochtends klaar te maken en op tijd de deur uit te geraken? Zet je ontbijt ’s avonds al klaar, en kies ook al de kleren uit die je wilt aantrekken. Zoek uit of er nog andere kleine veranderingen zijn die je kunt doorvoeren om beter uit je bed te geraken. Succes!’

Op emma-matras.be zijn de solden al begonnen met kortingen tot wel 50%. Met de code GezondXEmma krijg je bovendien nog eens 5% éxtra korting.

Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…