Op naar de perfecte fitness levensstijl

Tegenwoordig wil iedereen er natuurlijk zo gezond en slank mogelijk uitzien. Fitness heeft een prominente plek in onze dagelijkse routine ingenomen. Er zijn overal sportscholen te vinden en er zijn oefeningen elke lichaamsbouw, fitness is door iedereen te beoefenen! Wil jij graag wat afvallen? Of wil je graag een grotere spiermassa? Met fitness kun je beide doelen bereiken. Binnen dit Fitness dossier vind je handige artikelen over deze populaire vorm van sporten. We zullen onder andere aandacht besteden aan fitness oefeningen, fitness voeding, fitness schema’s, krachttraining, fitness app(s) en nog veel meer! Graag lichten we ze al even kort toe.

Fitness Oefeningen

Je hoeft niet altijd naar de sportschool te gaan om aan fitness te doen. Er zijn zat fitness oefeningen die je gewoon vanuit je woonkamer kunt uitvoeren. Het enigste wat je hiervoor nodig hebt zijn een paar gewichtjes en een fitnessmat. Voor de echt serieuze krachttraining is het echter wel beter om een lidmaatschap bij de sportschool te nemen. Zij hebben kwalitatief goede apparatuur en je krijgt daarnaast persoonlijke uitleg en begeleiding. Dit is belangrijk, want door het verkeerd gebruiken van deze apparaten kan je blessures krijgen.

Fitness Voeding

Naast het sporten zelf is het bij fitness heel belangrijk dat je op je voeding let. Er is speciale fitness voeding verkrijgbaar in de vorm van pillen of poedertjes, maar deze zijn niet essentieel. Je kunt met normale voeding ook een gebalanceerd voedingsschema maken om ervoor te zorgen dat jij de beste resultaten behaalt in de sportschool.

Fitness Schema

Het beste resultaat behaal je wanneer je je aan een vast fitnessschema houdt. Plan nauwkeurig je rust dagen in zodat je optimale resultaten behaalt en je lichaam niet overbelast. Train verschillende spiergroepen op verschillende dagen zodat je spieren de tijd krijgen om te groeien tussen de work-outs in.

Krachttraining

Er zijn twee verschillende vormen fitness. De zogeheten Cardiotraining en krachttraining. Bij cardiotraining verbeter je voornamelijk je conditie en je uithoudingsvermogen. Bij krachttraining vergroot je, zoals de naam al doet vermoeden, je spiermassa. Met name bij krachttraining is het belangrijk om een speciaal voedingsschema te hanteren. Met name eiwitten dragen bij aan het sneller vergroten van de spiermassa.

Fitness app(s)

Tegenwoordig zijn er tientallen, zo niet honderden, fitness apps te downloaden op jouw smartphone of tablet. Deze kunnen je helpen met het uitleggen van oefeningen, het bijhouden van je resultaten en zelf met het opstellen van een persoonlijk voedingsschema.