scrollTop top

Op welk tijdstip ga je het best naar de fitness?

Op welk tijdstip ga je het best naar de fitness?

Lichaamsbeweging gaat een steeds groter deel uit maken van ons leven. We willen immers gezond blijven en ons lichaam in goede conditie houden. Het is dan ook geen verrassing dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de effecten van fitness. De vraag die hierbij onder meer wordt gesteld is op welk tijdstip van de dag je het beste naar de fitness kunt gaan.

Wij hebben het voor je uitgezocht en de feiten op een rijtje gezet. We hebben echter kunnen concluderen dat we hierover geen duidelijk advies kunnen geven. Dat komt omdat verschillende tijdstippen allemaal weer andere voordelen kunnen hebben. De vraag is dus meer welke voordelen voor jou het belangrijkste zijn.

De beste lichamelijke resultaten boek in de loop van de middag

Als het alleen gaat om lichamelijk voordeel kun je het best ’s middags rond zes uur gaan sporten. Je lichaamstemperatuur is dan namelijk het hoogste. En dit geldt ook voor je hormoonniveau. Als je in die lichamelijke toestand gaat sporten kun je meer calorieën verbranden. Daarbij komt ook nog eens dat uit onderzoek is gebleken dat het uithoudingsvermogen rond deze tijd wat groter is dan ’s ochtends of ’s avonds. Ook voel je je rond deze tijd wat krachtiger omdat je spieren opgewarmd zijn. De beste resultaten boek je dus ook zonder twijfel in de middag.

’s Ochtends sporten is beter voor continuïteit

Als je het belangrijk vindt om je dag energiek te beginnen is ’s ochtends sporten heerlijk. Je kunt meteen vanuit bed aan de slag. Je kunt daarna douchen en je bent meteen helemaal wakker en klaar voor de rest van de dag. Een ander voordeel is dat je de rest van de dag niet meer over het sporten na hoeft te denken en je je na het werk niet meer in hoeft te spannen.

Dit kan voor sommige mensen belangrijker zijn dan het boeken van de beste lichamelijke resultaten. De grootste pro van ’s ochtends sporten is echter dat het makkelijker is voor de continuïteit. Het is eenvoudiger om ’s ochtends tijd vrij te maken en dus ook om de routine vol te houden. En uiteindelijk heb je natuurlijk veel meer aan je sportmoment als je het ook vol weet te houden.

Kijk wat het beste is in jouw situatie

Ondanks de bovenstaande feiten kan het zijn dat een ander moment jou beter uitkomt. Wellicht heb je ’s ochtends gewoon geen tijd. En misschien heb je wel een sportvriend(in) die alleen ’s avonds kan. Het beste moment om te gaan fitnessen is uiteindelijk vooral het moment wat het beste past in jouw persoonlijke leefsituatie. Laat je dus niet al teveel leiden door het lichamelijk voordeel van bepaalde tijdstippen. Het is veel belangrijker dat het sporten haalbaar is en je het vol kunt houden. Ga dus naar de fitness als het jou past.

Conclusie

Veel mensen vragen zich af hoe ze het meeste uit hun sportmoment kunt halen. Men denkt hierbij al snel aan het tijdstip waarop men lichamelijk het meeste voordeel kan behalen. Uit onderzoek is gebleken dat dit tijdstip ongeveer rond zes uur ’s middags ligt. Dat komt omdat je lichaamstemperatuur en hormoonniveau dan het hoogste zijn. Je spieren zijn hierdoor meer opgewarmd en krachtiger. Ook heb je meer uithoudingsvermogen en verbrandt je meer calorieën.

Als het puur en alleen gaat om het verbranden van calorieën en het boeken van goede resultaten kun je het beste rond deze tijd gaan sporten. Toch willen we benadrukken dat het sporten op andere momenten óók belangrijke voordelen kan hebben. Zo kan ’s ochtends sporten heerlijk zijn bij het wakker worden. De rest van de dag heb je veel meer energie. Ook is het gemakkelijker om ’s ochtends tijd vrij te maken dan op een ander moment van de dag. Hierdoor is het makkelijker om het sporten regelmatig te blijven doen.

Ook de avond kan voordelen hebben. Wellicht is dit simpelweg het enige moment waarop je tijd hebt om te sporten. En misschien heeft je sportmaatje alleen dan tijd om samen met jou naar de fitness te gaan. Uiteindelijk is het beste sportmoment vooral het tijdstip wat voor jou het handigste is. Want lichamelijk voordeel mag dan belangrijk zijn, je houdt het sporten beter vol als het in jouw leefsituatie past.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    241.378.348
  • Aantal
    doden
    4.912.352
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.292.887
  • Aantal
    doden
    25.797

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!