Sporten tijdens de zwangerschap? Hier zijn 9 tips

sporten-tijdens-zwangerschap-hier-zijn-9-tips.jpg

Ook tijdens de zwangerschap blijven we graag zo lang mogelijk in beweging. Sporten is goed voor je eigen gezondheid én die van je baby. Toch zijn er enkele dingen waar je tijdens de zwangerschap mee moet rekening houden.

1.Ga zwemmen

Zwemmen is een van de meest complete sporten. Omdat je in het water veel minder weegt zal je je gewrichten niet te veel belasten. Tijdens de zwangerschap kan zwemmen bovendien helpen om zwangerschapskwaaltjes te voorkomen.

2.Yoga voor een vlotte bevalling?

Yoga blijft populair bij zwangere vrouwen. Het verlicht je rugpijn en je kan je makkelijker ontspannen. Meer zelfs, als je regelmatig yoga beoefent zal je bevalling vlotter verlopen!

3.Wandelen voor een goed humeur

Door te gaan wandelen versterk je je spieren en krijg je een goede conditie Je kan bovendien het tempo zelf bepalen, in het begin kan je stevig doorwandelen om je bloedsomloop te stimuleren. Door in de natuur te wandelen zal je bovendien minder stress en humeurschommelingen krijgen.

4.Aerobics in het water is ideaal tijdens de zwangerschap

Water-aerobics blijven erg in trek bij zwangere vrouwen. Je spieren, hart en longen zullen sterker worden waardoor zwangerschapskwaaltjes minder doorwegen. Bonus? De endorfine die vrijkomt bezorgt je een goed humeur!

5.Gewichtheffen, een goed idee?

Deed je voor de zwangerschap al aan gewichtheffen? Geen probleem, zolang je het wat rustiger aan doet kan je verder gewichtheffen. Laat dit zeker ook weten aan je dokter, zo krijg je goed persoonlijk advies.

6.Vraag niet te veel van je lichaam

Als je voor de zwangerschap intensief sportte hoef je daar nu niet volledig mee te stoppen. Het is wel aan te raden om tijdens de laatste maanden wat minder intensief te trainen. Beperk zeker bruuske bewegingen.

7.Ook tijdens je zwangerschap is stretchen belangrijk

Tijdens de zwangerschap blijft stretchen even belangrijk. Probeer voorzichtig te zijn dat je niet te intensief stretcht. Tijdens de zwangerschap zijn je gewrichten soepeler dan normaal. Dat maakt je leniger maar ook vatbaar voor sportblessures. Het is een goed idee om in de spiegel te kijken als je stretcht, zo weet je zeker dat je niet te ver gaat.

8.Water is belangrijk

Je moet echt voldoende drinken, het is belangrijk voor jezelf én je baby. Intensieve inspanningen tijdens warm weer zijn dan ook ten zeerste af te raden.

9.Luister naar je lichaam!

Verwittig je huisarts als je tijdens de zwangerschap wil sporten. Luister naar je lichaam en stop onmiddellijk als je ergens pijn hebt. Bij duizeligheid, hoofdpijn en vaginale bloedingen kan je best een dokter raadplegen.