scrollTop top

Enkele tips voor wie net begint met Fitness

Enkele tips voor wie net begint met Fitness

Lekker fitnessen in de sportschool kan wonderen doen voor je lijf. En je ziet er niet alleen beter uit, je gaat je ook beter voelen. Als je overgewicht hebt kun je dankzij krachttraining flink afvallen en werken aan slanker lichaam. En door middel van andere oefeningen kun je er voor zorgen dat je meer uithoudingsvermogen ontwikkeld waardoor je dagelijkse activiteiten met meer gemak uit kunt voeren omdat je meer energie hebt. Als je op het punt staat om te beginnen met fitness zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen bij het behalen van een mooi resultaat:

Zoek goede begeleiding

Als je voor het eerst de sportschool binnenloopt kun je flink overweldigd zijn door alle apparaten. Vaak heb je geen idee wat je er nu eigenlijk mee moet doen. Daarom is het verstandig om je goed te laten adviseren door een personal trainer. Hiermee voorkom je onnodig blessureleed. Ook weet een personal trainer welke oefeningen het meest geschikt zijn voor jou. Hij of zij kan een speciaal trainingsprogramma voor je opstellen en je precies uitleggen hoe alle apparaten gebruikt dienen te worden. Zo boek je de beste resultaten en wordt het sporten een fijne ervaring.

Begin met je zwakke punten

Heb je bepaalde klachten zoals bijvoorbeeld rugpijn? Begin dan met oefeningen die de spieren in je rug trainen zodat je je snel beter voelt. Het je bepaalde probleemzones waar je vanaf wilt? Er zijn oefeningen die zicht speciaal richten op buik of benen. Als je meteen vanaf het begin wat extra aandacht hieraan besteedt zal je sneller profiteren van het effect.

Perfectioneer je techniek

Als je fitnest zal de ene oefening je makkelijker afgaan dan de andere. De verleiding is groot om de lastige oefening maar over te slaan. Geef hier echter niet aan toe en vraag hulp aan iemand die de oefening wel goed beheerst. Door observatie kan men vaak al zien wat je fout doet en tips geven om de oefening wel correct uit te voeren. Vaak zijn het kleine details die een ander meteen opvallen.

Voer de oefening goed uit

Het kan gebeuren dat je langere tijd sport maar niet het gevoel hebt dat je lichaamsconditie verbetert. Dit kan simpelweg het gevolg zijn van kleine foutjes bij het uitvoeren van de oefening. Zorg ervoor dat je ademhaling correct is en let op je lichaamshouding. Tijdens het trainen moet je de juiste spieren aanspannen en ontspannen. Een personal trainer kan je hierin uitstekend begeleiden. Laat je dus goed adviseren en bij twijfel altijd vragen.

Geef niet op en zet door

Veel mensen beginnen enthousiast en gemotiveerd maar houden dit niet lang vol. Vaak stoppen ze al na een paar maanden omdat ze geen resultaat zien. Maar juist bij fitness is het van belang om vol te houden. Als je doorzet zal je uiteindelijk vooruitgang boeken. Dus heb geduld en zet door.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    198.659.762
  • Aantal
    doden
    4.233.250
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.129.018
  • Aantal
    doden
    25.247

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!