Ultieme tips voor een plattere buik

ultieme-tips-voor-plattere-buik.jpg

Droom jij ook van een mooie, platte buik? Maar is het moeilijk om dat doel te bereiken? Plaatselijk buikvet kwijtraken is niet de gemakkelijkste opgave, toch bestaan er enkele efficiënte tips die je hiermee kunnen helpen.

Drink water

Als je dagelijks 1,5 tot 2,5 liter water drinkt, zorg je ervoor dat je lichaam geen vocht vast houdt. Het is de beste manier om de schadelijke stoffen in ons lichaam naar buiten te leiden. Daarnaast zorgt voldoende water drinken voor een goede stoelgang, een mooiere huid en het is bovendien ook goed voor je hart. Als je deze gewoonte enkele weken volhoudt, zal je vlug een verschil in je vetrolletjes merken. Let hierbij wel op dat je niet téveel water drinkt, dat kan echter leiden tot een watervergiftiging. De beste leidraad is je dorstgevoel te volgen, ook tijdens inspanning.

Slaap

Slaap voldoende! Gewicht en slaap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We hebben meer honger als we minder slapen, maken vervolgens meer vet aan en verbranden minder. Een lichaam heeft ongeveer 8 uur slaap nodig om efficiënt vet te branden. Als je voldoende nachtrust hebt, dan maakt je lichaam leptine aan. Leptine is een hormoon die je hongerlust regelt. Een tekort aan slaap verstoort dus de aanmaak van deze hormonen en zorgt ervoor dat je meer honger hebt en minder voldaan bent.

Gezonde voeding

Als je een platte buik wilt krijgen, is het ook noodzakelijk om gezond te eten. Eet meer groenten, in het bijzonder groene groenten omdat zij rijk zijn aan vitaminen,  je lichaam zuiveren en weinig calorieën bevatten. Enkele voorbeelden van groene groenten zijn: spinazie, komkommer, sla, groene paprika, kool, spruitjes, groene asperges, courgette, prei, broccoli, andijvie, basilicum en peterselie.

Probeer daarnaast langzaam te eten. Als je té snel eet, besef je meestal niet wanneer je genoeg hebt. Je hersenen hebben dan de tijd niet om erop te reageren. Daarentegen ontvang je vaak een signaal van je hersenen dat je vol zit als je langzaam eet.

Voordelen van langzaam eten en goed kauwen:

  • Je hebt vlugger voldaan en eet minder
  • Minder opgeblazen gevoel
  • Door goed te kauwen maak je je kaakspieren sterker
  • Stimuleert de vertering
  • Stoelgang komt beter op gang
  • Is meer ontspannend

Belangrijkste factor: sport!

Een strakker lichaam gaat daarnaast ook gepaard met  veel beweging. Door voeding en voldoende slaap alleen ga je je doelstelling niet bereiken. Sporten geeft je meer energie, je wordt er gezonder van en het geef je zalig gevoel.

Voordelen van beweging:

  • gewichtsverlies;
  • je krijg meer energie;
  • beter slapen;
  • gezond uiterlijk;
  • meer zelfvertrouwen;
  • ontstresst
  • stimuleert je seksleven;

Zoals je ziet zijn de voordelen ervan eindeloos. Daarnaast zijn buikspieroefeningen een uitstekende manier om je buik platter te krijgen. 3 efficiënte buikspieroefeningen:

  • Rechte buikspieren (crunch): Ga op een matje liggen met je knieën gebogen en je plaats je handen achter je hoofd of op je borst. Zet je voeten plat op schouderbreedte op de grond. Vervolgens kom je langzaam omhoog met je bovenlichaam door gebruik te maken van je buikspieren. Je houdt 2 seconden deze houding en keer dan terug. Doe deze oefeningen een paar keer na elkaar.
  • Schuine buikspieren (twisted crunch): Begin op dezelfde manier zoals van de rechte buikspieren: ga op een matje liggen met je knieën gebogen en je handen achter je hoofd. Kom opnieuw langzaam omhoog, maar draai je linkerelleboog naar je rechterknie en keer terug. Doe daarna het opnieuw maar dan met je rechterelleboog naar je linkerknie.
  • Plank: Ga op je buik op een matje liggen en doe je ellebogen onder je schouders. Steun op je onderarmen en tenen en hou deze houding enkele tellen vast. Let hierbij wel op dat je je rug recht houdt.

Tot slot geven we nog tips om meer te bewegen:

  • Laat je auto thuis en neem de fiets of ga te voet
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Werk in de tuin
  • Ga wandelen
  • Ga langs bij vrienden en familie in plaats van ze te bellen
  • Was de auto

Let wel op, een platte buik krijg je niet zomaar. Beweging en een gezonde voeding liggen aan de basis ervan.