scrollTop top

Alle voordelen van Fitness voor senioren

Alle voordelen van Fitness voor senioren

Sporten is goed voor jong en oud. En zelfs als je nooit gesport hebt kun je er altijd mee beginnen. De juiste fitnessoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je letterlijk en figuurlijk beter in je vel zit. Zeker als je de 65 gepasseerd bent zal je merken dat je lichaam veranderd. Dit is niet altijd makkelijk. Dingen die je vroeger met gemak kon tillen gaan ineens niet meer zo makkelijk. En waar je vroeger zo de trap oprende ben je nu snel buiten adem. Misschien heb je wel een hartaandoening of botontkalking. Om deze veranderingen af te remmen en ouderdomsklachten te verminderen is fitness een uitstekende remedie. Maar fitness heeft meer voordelen voor iedereen die wat ouder is. Wij zetten ze allemaal voor je op een rijtje:

  • Het ouderdomsproces wordt afgeremd.
  • Je voelt je fysiek en mentaal beter.
  • Fitness geeft zelfvertrouwen.
  • Minder stressklachten.
  • Sterkere spieren, gewrichten, pezen en botten worden sterker.
  • Je wordt leniger.
  • Je voorkomt overgewicht.
  • Fitness is goed voor je bloeddruk en hartslag.
  • Sporten is goed voor je evenwichtsgevoel.
  • Het verhoogt je weerstand.
  • Je levensverwachting neemt toe.

Bereid je goed voor

Fitness heeft veel voordelen voor je gezondheid, het is echter wel belangrijk om niet onbezonnen te beginnen. Ga eerst eens langs de arts om je te laten onderzoeken. En als je naar de sportschool gaat kun je je het beste vooraf laten adviseren door bijvoorbeeld een personal trainer. Die kan bepalen bij welke oefeningen jij het meeste baat hebt. Ook kan deze een programma op maat samenstellen. Dan weet je zeker dat je geschikte oefeningen doet in de juiste volgorde met een intensiteit die past bij je huidige lichaamsconditie. Zo voorkom je blessures.

Zoek goede begeleiding

Als je klaar bent om te beginnen met je fitnessroutine is het belangrijk om je goed te laten begeleiden. Een personal trainer of instructeur kan je uitleggen hoe je de apparaten moet gebruiken en er op toezien dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert. Zeker als je wat ouder bent is het extra belangrijk om op de details te letten. Dus schroom niet en vraag maar raak.

Zorg voor variatie

Een goed trainingsprogramma is gevarieerd. In het ideale geval krijg je een trainingsprogramma op maat, maar als je dit niet hebt zal je er zelf voor moeten zorgen dat er genoeg afwisseling is. Zo houdt je het fitnessen langer vol en blijft het leuk.

Luister naar je lichaam

Het is voor elke sporter een goed advies om te luisteren naar het lichaam. Maar dit geldt in het bijzonder voor ouderen. Ga voorzichtig te werk en als je merkt dat je spierpijn hebt moet je deze spieren niet verder belasten. Anders loop je verhoogd risico op blessures en andere pijnklachten. Als je het idee hebt dat je lichaam het niet aankan is het belangrijk om dit signaal niet te negeren. Het is beter om je eigen tempo aan te houden dan je lichaam te forceren.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    240.149.666
  • Aantal
    doden
    4.893.034
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.279.869
  • Aantal
    doden
    25.747

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!