Waarom het cijfertje op de weegschaal écht maar een cijfertje is

Weegschaal gewicht

Veel mensen focussen zich vaak enkel op dat éne cijfertje op de weegschaal. En een term zoals Body Mass Index (BMI) refereert uiteraard ook naar ons gewicht.

Toch is ons gewicht vaak slechts een momentopname en afhankelijk van verschillende factoren.

Van welke factoren en waar je je dan beter wel op focust lees je hieronder.

Waar dan wel op letten?

In plaats van je puur op je gewicht te letten, is het beter om je te focussen op:

  • Slechte (eet)gewoontes die je stap voor stap gaat veranderen
  • Inzichten krijgen in jouw eetgedrag

Stap voor stap minder gezonde eetgewoontes te veranderen heeft dan ook vaak als bijkomende voordeel dat je gewicht zal verminderen. Het kan dan natuurlijk extra motiverend werken als je gewicht over een langere periode gemiddeld in dalende lijn evolueert.

Factoren die je gewicht beïnvloeden

Maar weet dus dat een momentopname van je gewicht afhankelijk is van verschillende factoren. Hier zijn er alvast enkelen:

  • Afhankelijk van wat je hebt gedronken en gegeten, heb je meer vocht in je lichaam. We weten allemaal dat 1 liter water 1 kilogram weegt. Maar we staan er niet altijd bij stil dat 1 liter water drinken ons onmiddellijk nadien ook 1 kilogram meer doet wegen. Soep, verschillende fruit- en groentesoorten… bevatten ook vocht dus ook dat kan wegen.
  • Maar wist je dat, onder invloed van medicatie, hormonen of zelfs zeer warm weer ons lichaam ook extra vocht kan vasthouden? Daar staan we niet altijd bij stil.
  • Ook als je spierversterkende oefeningen gedaan hebt kan je iets meer wegen. Losstaand van het feit dat spieren ook gewoon meer wegen dan bijvoorbeeld vet, kunnen ze vocht vasthouden na een stevige krachttraining.

Conclusie

Je gewicht opvolgen kan dus motiverend werken. Maar als jij je humeur (en misschien daardoor ook je eetgedrag) laat afhangen van louter dat éne cijfertje op de weegschaal is het misschien nuttig je weegschaal een langere periode te vermijden.

Focus in dat geval jezelf op je eetgewoontes die je stap voor stap gaat veranderen in een gezonder eetgedrag en een gezondere levensstijl. Of nog beter: misschien past die broek die voordien nog spannend en strak zat, nu al wel beter?

Meer tips?

Hella Van Laer is licentiate voedings- en dieetleer (KU Leuven) en erkend diëtiste, voedingscoach en afslankingsconsulente.

Onlangs bracht ze het boek Breek met hoe je eet uit. Daarin kon Hella volop haar eigen passie én uitgebreide kennis over de link tussen ons brein en onze (ongezonde) eetgewoonten verwerken. Het resultaat is een duidelijk, motiverend boek dat je kan helpen (di)eetvalkuilen te vermijden, slechte eetgewoontes te doorbreken, jezelf te motiveren…

Vond je bovenstaand stukje wel interessant en wil je graag meer tips? Dan kan je het boek onder andere hier bestellen!

Bekijk ook eens Hella’s site en blog Gezonde Drukte.