Waarom snelwandelen het nieuwe joggen is?

waarom-snelwandelen-nieuwe-joggen.jpg

Wordt je al moe bij de gedachte alleen al aan hardlopen? Je kunt ook gaan wandelen! Uit onderzoek blijkt dat dit net zo goed, zo niet beter voor je is als joggen. Lees in dit artikel waarom snelwandelen het nieuwe joggen is!

We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende te bewegen, sommige soorten van beweging zijn echter niet zo goed. Voor iemand die teveel gewicht met zich meedraagt, is het niet verstandig om intensief te gaan hardlopen. Op deze manier zal hij of zij zijn knieën en enkels overbelasten en dit kan leiden tot ernstige blessures. Deze persoon kan dus beter gaan snelwandelen. Bovendien blijkt nu uit onderzoek dat snelwandelen beter voor je hart is dan hardlopen!

De onderzoekers vergeleken de gegevens van 33.060 hardlopers en 15.045 wandelaars. Alleen in de leeftijdsklasse van 18 tot 80 jaar oud. Wanneer er even veel calorieën werden verbrandt, bleken wandelaars grotere gezondheidseffecten te bereiken dan hardlopers. Wandelaars doen er uiteraard wel langer over om die aantallen calorieën te verbranden.

Risico op hartaandoening neemt af

Wanneer je hard loopt, verminder je het risico op een hartaandoening met 4.5%. Wanneer je echter wandelt, verminder je dit risico met maar liefst 9.3%. Hetzelfde geld voor het risico op een hoge bloeddruk. Deze verminderde bij hardlopers met 4.3% en bij wandelaars met 7.2%.

Let wel op: het gaat erom hoe ver je rent of loopt, niet hoe lang. Over 10 kilometer doet een hardloper gemiddeld een uur, terwijl een wandelaar daar bijna twee uur over doet.

Wanneer je minder vrije tijd hebt, is het altijd beter hard te lopen dan op de bank te liggen, maar wandelen is dus nog veel gezonder!