Wat is buikvet?

wat-buikvet.jpg

Het vet dat je als het ware vast kunt pakken onder je huid, de zogenaamde vetrol, is onderhuids vet. Hiernaast heb je ook orgaanvet, dat zoals de naam het zegt, om je organen zit. Ook mensen met een laag vetpercentage, zoals bijvoorbeeld sporters hebben een laagje om hun organen zitten. Dit is nodig om ze te beschermen. Echter wordt dit vet gevaarlijk wanneer er te veel van zit, dit kan namelijk de werking van de organen tegen gaan en is dus erg slecht voor je gezondheid. Dit is dan ook de reden waarom vaak wordt gezegd dat buikvet gevaarlijker is dan dikke benen of armen bijvoorbeeld.

Dit kan dus betekenen dat je geen dikke buik hebt, maar toch veel ongezond vet om je organen hebt zitten. Dus denk je dat je best wel ongezond leeft maar je wordt niet dikker? Dan kan het slim zijn om eens bij de arts langs te gaan om te kijken of je niet te veel orgaan vet hebt.

Vet verbranden

Wanneer je lichaam vet verbrand gebeurt dit over je hele lichaam, je kunt niet kiezen waar je wel of juist niet af wil slanken. Ga je vaak naar de sportschool maar verbrand je geen vet? Misschien eet je dan wel te veel suiker voor je gaat sporten, dit zal namelijk eerst door je lichaam worden gebruikt om voor energie te zorgen. Indien je lichaam genoeg heeft aan de koolhydraten die je net hebt gegeten zal je vet niet gebruikt worden.

Hoe kom ik van mijn buikvet af?

Om vet te verbranden, en dus ook buikvet, moet je ten eerste gezond gaan eten. Dit betekent dus zo min mogelijk verzadigde vetten en ook minder suiker, helemaal geen toegevoegde suiker indien mogelijk. Probeer niet meer kilocalorieën te eten dan je nodig hebt op een dag.

Heb je lekkere trek? Neem dan wat fruit, een smoothie of een kop verse groentesoep bijvoorbeeld. Zorg er ook voor dat je minimaal 2 liter water per dag drinkt. Na het veranderen van je eetstijl is het tijd om meer te gaan bewegen. Maak je geen zorgen, je hoeft geen 10 kilometer per dag te gaan rennen. Begin rustig aan door bijvoorbeeld meer te wandelen of te fietsen. Neem zo veel mogelijk de trap in plaats van de lift en loop eens een rondje op je werk indien mogelijk.

Indien je conditie al iets beter is of je hier aan wil werken kun je naar de sportschool gaan. Hier vindt je veel cardio apparaten zoals loopbanden en fietsen. Je kunt jezelf een doel stellen, bijvoorbeeld 10 minuten op de loopband lopen of 5 kilometer fietsen. Wanneer je dit doel hebt bereikt kun je deze wat moeilijker maken, bijvoorbeeld wat langer lopen of sneller fietsen. Op deze manier zal je conditie snel bevorderen. Tijdens het sporten gaat je hartslag omhoog en heeft je lichaam energie nodig, na het verbranden van de eventuele suikers die je voor je training hebt gegeten zal het langzaam aan je vet beginnen. Hoe meer cardio je doet, hoe meer vet je zult verbranden. Vraag de coaches in de sportschool om je te helpen een doel te stellen, zij hebben hier ervaring mee.

Krachttraining

Tijdens elke sport heeft je lichaam energie nodig en zal je wat vet verbranden. In de sportschool hoef je dus niet alleen op de loopband, fiets of andere cardio machines maar is het ook zeker een goed idee om wat krachttraining te doen. Begin met lichte gewichten en simpele oefeningen. Je zult op deze manier ook vet verbranden en natuurlijk wat spieren opbouwen. Zo zul je na een paar weken al veel verschil in je lichaam zien.

Buikspier oefeningen

Om een strakkere buik te krijgen kun je naast cardio ook sit-ups en andere buikspier oefeningen doen. Je zult niet in een week tijd een six pack hebben, maar je buik zal al snel platter worden. Ook hiermee verbrandt je vet, niet alleen in je buik, maar over je hele lichaam.

Conclusie

Om van buikvet af te komen moet je dus je leefstijl aanpassen, dit betekent gezonder eten en meer bewegen. Je zult al snel resultaat zien over je hele lichaam.