scrollTop top

Wat kan je zelf doen om gewrichtsklachten te voorkomen?

Wat kan je zelf doen om gewrichtsklachten te voorkomen?

Pijnlijke en stijve gewrichten komen vaak voor. Verschillende oorzaken kunnen aan de basis liggen en die heb je grotendeels niet zelf in de hand. Andere factoren kan je wel vermijden. Wij sommen de belangrijkste zaken op die je zelf in de hand hebt om pijnlijke gewrichten uit de weg te gaan. 

Gewrichten zijn scharnieren die twee verschillende botten met elkaar verbinden. Zonder zouden we ons niet kunnen strekken, draaien of buigen. Het zijn met andere woorden belangrijke onderdelen van het lichaam. Maar als ze pijnlijk of stijf aanvoelen, ben je ze liever kwijt dan rijk. De meeste gewrichtsklachten kunnen nochtans geen kwaad en verdwijnen na een tijdje vanzelf. Maar dat neemt uiteraard niet weg dat pijnlijke gewrichten vervelend zijn en je belemmeren bij het uitoefenen van je alledaagse activiteiten…

Sommigen hebben enkel ’s ochtends, na een nacht stilliggen, last van hun gewrichten. Anderen hebben het de hele dag door. Dit zijn een aantal tips om gewrichtsklachten te voorkomen: 

Hou je gewicht op peil

Nog nooit kampten er wereldwijd zoveel mensen met overgewicht. Sleep je ook al een tijdje een paar kilo’s te veel mee? Wist je dat een gewichtsverlies van 5% de gewrichtsgevoeligheid al aanzienlijk vermindert? 

Een gezond gewicht steunt op twee pijlers: verminder je energie-inname door minder te eten en verhoog je energieverbruik door meer te bewegen. 

Evenwichtig voedingspatroon

Gezond eten houdt in de eerste plaats in dat je een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon nastreeft. Concreet komt het erop neer dat je je niet per se alles moet ontzeggen. Alles kan en mag, maar met mate. Dat geldt ook voor zondigen. Heb je zin in frietjes? Geen probleem, maar spreek wel met jezelf af dat je onmiddellijk je gezonde voedingspatroon herneemt.

Het is vooral belangrijk dat je regelmaat in je voedingspatroon brengt. Sla geen enkele maaltijd over en probeer zeker ook niet de hele dag door te eten. Gun je maag rust. Luister naar je lichaam en stop met eten als je voelt dat je verzadigd bent. 

Kies ten slotte ook zoveel mogelijk voor pure en verse voeding. Vermijd kant-en-klare gerechten en kies indien mogelijk voor een vezelrijke variant.  

Actieve levensstijl

Leg jezelf een haalbaar aantal stappen op dat je dagelijks wilt afleggen. Ga te voet naar de bakker, maak een wandeling tijdens de lunchpauze en neem zoveel mogelijk de trap. Het zit allemaal in kleine dingen. Je hoeft jezelf niet per se dagelijks af te matten in de fitness. Ga op zoek naar een actieve levensstijl die voor jou ook op lange termijn haalbaar is. Weet je van jezelf dat je gevoelig bent voor gewrichtsklachten? Vermijd dan zeker activiteiten die de gewrichten erg belasten zoals joggen op een verharde weg of tennissen. 

Vermijd dezelfde beweging 

Heb je een bureaujob en maak je constant dezelfde beweging met je muis? Las op tijd een pauze in. Vermijd ook om te lang dezelfde houding aan te nemen. Wissel bijvoorbeeld een zittende houding met een staande af. Wij zijn er zeker van dat je werkgever deze aanpak verkiest boven een periode outzijn door gewrichtsklachten. 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!